Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.04 08:12 - Езотерично и кабалистично значение на колоните на Соломоновия храм
Автор: bven Категория: Други   
Прочетен: 2924 Коментари: 6 Гласове:
10

Последна промяна: 26.04 08:41

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 
                                     
                                             Езотерично значение на колоните
 
Написано от Издателство Паралелна Реалност   
Сряда, 31 Август 2011 13:00

 

image

Още от зората на цивилизацията, входът на свещени и мистериозни места е бил обграждан от две колони. Независимо дали заради изкуството или архитектурата, двете колони са архетипен символ символизиращ важен портал или преминаване към неизвестното. В масонството, колоните са именувани Яхин и Воаз и представляват един от най-лесно различимите символи на братството, широко изтъкнати в масонското изкуство, документи и сгради. Тази статия ще разгледа произхода на този извечен символ и неговото езотерично значение.

Концепцията за двете колони на портите на светите места може да бъде проследена чак до древните цивилизации на античността (според някои от Атлантида, изгубеният източник на херметично знание).


image


Портал

Символът на двете колони, още от незапомнени времена, охранявал портите на свети места и мистериозни кралства. Те маркират преминаването към непознатото и към другия свят. В древна Гърция, Колоните на Херкулес е била фраза прилагана, за да обозначи географските носове, които обграждат входа за протока на Гибралтар. Северната колона е Скалата на Гибралтар в британската територия от Гибралтар.


image

Колоните на Херкулес, охраняващи прохода към непознатото


Според записките на Платон, загубеното царство на Атлантида се намирало отвъд колоните на Херкулес, поставяйки го в зоната на Непознатото. Ренесансовата традиция, поставя акцента при колоните върху предупреждението – „nec plus ultra“ (познато още като non plus ultra, и двете означаващи „няма нищо отвъд“), служещо за предупреждение за моряците и навигаторите да не продължават нататък. Символично, „да отидеш отвъд колоните на Херкулес“, може да означава да напуснеш илюзията на материалния свят – да достигнеш по-висше ниво на просветеност.


image

Двете колони, наречени „колоните не Херкулес“ в древна Гърция стоят на входа към посвещението


image

Илюстрация от книгата на Ф. Бейкън „Новата Атлантида“, с изобразени колоните на Херкулес, като портал към нов свят. Според окултните учения, Атлантида е цивилизацията, от която се е зародило всичкото херметично познание. Възраждането на това загубено кралство, е било мечта на всички мистерийни училища от векове.

 

 

Градът на философската възвишеност се издига от най-високия планински връх на земята и тук боговете на мъдростта живеят заедно във вечно блаженство. На преден план са символичните колони на Херкулес, които се появяват на корицата на „Novum Organum“ на Бейкън, а между тях върви пътя, който води нагоре от несигурността на земното, до перфектният ред, който е установен в сферата на просветлението.“ – Manly P. Hall, Lectures on Ancient Philosophy


В масонството

Масонската употреба на термините Яхин и Воаз произлиза от библейската легенда за храма на цар Соломон. Архитектът на храма на Соломон бил Хирам Абиф, основна фигура в масонските ритуали. В стиховете 6:1-38 от Трета Книга Царства, както и в глави 7 и 8, са описани размерите, конструкцията и предназначението на храма на Соломон. Един пасаж описва по-специфично двойката колони поставени на входа на храма:

 

15. той направи два медни стълба, всеки висок по осемнайсет лакти, и връв от дванайсет лакти обхващаше окръжността на единия и другия стълб;

 

16. той направи и два главуляка, излети от мед, за да ги тури върху стълбовете; пет лакти висок единият главуляк и пет лакти висок другият главуляк;

 

17. направи мрежи плетена работа и върви като верижки за главуляците, които бяха върху стълбовете: седем за единия главуляк и седем за другия главуляк.

 

18. Тъй направи той стълбовете и два реда нарове около мрежата, за да покрие главуляците, които са върху стълбовете; същото направи и за другия главуляк.

 

19. А в притвора главуляците върху стълбовете бяха направени подобно на крин, четири лакти;

 

20. и главуляците върху двата стълба отгоре бяха тъкмо над изпъкнатостта, която беше до мрежата; и върху другия главуляк на редове околовръст двеста нара.

 

21. И постави стълбовете на храмовия притвор; постави стълб отдясно и му даде име Яхин; постави стълб и отляво и го нарече Воаз.

 

22. И върху стълбовете положи главуляци, направени подобно на крин. Тъй се свърши работата над стълбовете.“ – Трета Книга Царства, Глава 7


image

Художествено интерпретация на Соломоновия храм


Записките за храма на цар Соломон са от огромно значение за масонството като цяло, тъй като всеки детайл на сградата носи важно езотерично значение. Двете колони стоят като „порта към мистериите“ стоейки от двете страни на входа на свещено място.

 

Според древните равини, Соломон бил посветен от мистерийните училища, а храмът, който той построил всъщност бил място за посвещаване, съдържайки голям брой езически, философски и фалически символи. Наровете, върховете на колоните наподобяващи палми, колоните пред вратата, вавилонският херувим и подредбата на камерите и завесите, всичко това показва, че храмът е бил вдъхновен от светилищата в Египет и Атлантида.“ – Manly P. Hall, The Secret Teachings of All Ages

Поради тази причина Воаз и Яхин са важен елемент от масонските сгради, монументи и документи. Долу е цитиран пасаж от книгата на Албърт Пайк, относно колоните, в текст предназначен за новопостъпилите в ложата:

Вие пристъпвате в ложата между две колони. Те олицетворяват двете, които стоят на входа на Храма, от двете страни на великата източна порта. Тези колони от бронз са били, според най-автентичните записки – в Трета и Четвърта Книга Царства, потвърдено и от Йеремия – 18 лакътя високи, с връх висок 5 аршина. Стъблото на всеки било 4 аршина в диаметър. Един аршин е равен на 30 см. и 707/1000. Това означава, че всеки от тях бил малко повече от 9 метра висок, върха на всеки бил малко повече от 2 метра висок, а диаметъра на ствола бил метър и осемдесет. Върховете били украсени с нарове от бронз, покрити с бронзова мрежа и орнаментирани с венци от бронз; изглежда са искали да имитират формата на семенната кутийка на лотоса или Египетския лилия, свещен символ за индуси и египтяни. Колоната отдясно или на юг, била наречена, според превода на еврейската дума в нашата Библия, Яхин, а отляво Воаз. Нашите преводачи казват, че първата дума значи: „Той ще постанови“, а втората: „С неговата сила.“

 

Тези колони били имитации, според Хурум от Тир, на великите колони посветени на вятъра и огъня, на входа на известния Храм на Малкарт, в Тир. Прието е в ложите на йоркския ритуал, да се вижда звезден глобус на едната, и земен глобус на другата колона, но те не са задължителни, ако целта е да се имитират оригиналните две колони на храма. Символичното значение на тези две колони, засега ще оставим необяснено, добавяйки само, че „навлизащият чирак“ държи инструментите си в колоната Яхин; и давайки ви етимологичното значение на двете имена.

Думата Яхин, на иврит, вероятно произнасяно Я-каян, означава, като словесно съществително: „Този, който подсилва“, оттам: спокоен, стабилен, добросъвестен.

 

Думата Воаз е Вааз, което означава силен, сила, мощ, могъщество, подслон, извор на сила, сигурно място. Представката означава „с“ или „в“ и дава на думата формата на герундий от латински. Подсилвайки, тази дума означава също: „той ще установи/построи; може да се разбира и със сексуален подтекст като „той ще осемени бидейки в състояние на ерекция“, от глагола „кун“ – той стои изправен/еректирал. Вероятно значи активна или живителна енергия и сила; а Воаз – стабилност, постоянство, в страдателен падеж.“ – Албърт Пайк, Морал и Догма


image

Вътре в масонска ложа


image

Масонски монумент в Израел, с двете колони


Езотерично значение

Както с повечето окултни символи, масонските колони съдържат няколко слоя със значение, някои предназначени за масовите масони, а други известни само на онези от високите рангове. Като основно е прието, че Воаз и Яхин представляват равновесието между две противоположни сили.

Това били имената (Воаз и Яхин) на двете колони, излети от месинг и поставени на входа на храма на Соломон. Те били 18 лакътя високи и красиво орнаментирани с венци от вериги, мрежи и нарове. На върха на всяка колона имало голям бокал – днес грешно интерпретирани като топка или глобус – единият от бокалите вероятно съдържал огън, а другия – вода. Звездният глобус (първоначално бокалът с огън), издигнат върху дясната колона (Яхин), символизира божественият човек; земният глобус (бокалът с вода), върху лявата колона (Воаз), символизира земния човек. Тези два стълба съответно са и препратка към активната и пасивната част на Божествената Енергия, слънцето и луната, сяра и сол, добро и зло, светлина и тъмнина. Между тях е вратата водеща към Дома на Бога и стоящи така на входа на храма, те са напомняне за това, че Йехова е едновременно двуполова и антропоморфна същност. Като две паралелни колони те обозначават двата зодиакални знака – Рак и Козирог, които в по-стари времена били поставени в камерата на посвещаването, за да представят раждането и смъртта – двете крайности на физичния свят. Съответно те обозначават лятното и зимното слънцестоене, познати сега на масоните със сравнително модерното название „двамата св. Йоан“. – Manly P. Hall

Алеф е мъж; Бет е жена; 1 е принципът; 2 е думата; А е активното; Б е пасивното; монадата е Воаз; Яхин е дуада. В триграмите на Фохи, единството е Ян, а дуадата е Ин.

Воаз и Яхин са имената на двата символични стълба на входа на кабалистичния Соломонов храм. В Кабала тези колони обясняват всички мистерии на антагонизма, независимо дали естествени, политически или религиозни. Те разясняват също и сексуалната борба между мъжа и жената. Според природния закон жената трябва да устоява на мъжа, а той трябва да се стреми да надделява над нея. Принципът на активното следва принципа на пасивното, пълнотата следва празнота, челюстта на змията следва нейната опашка и обръщането на змията срещу нея самата, той от своя страна става и преследва себе си. Жената е създадена от мъжа, а всеобхватно съзидание е булката на Първия Принцип.

 

Постоянният съюз между мисъл и вяра няма да бъде резултат от тяхното абсолютно разделение и отделяне, но от техния взаимен контрол и братска конкуренция. Такава е важността на двата стълба на Соломоновия Вход, единият Яхин, а другият Воаз, единият бял, а другият черен. Те са различни и отделени, те са дори контрастно изглеждащи, но ако сляпа сила ги принуди да се съединят, като ги приближи един до друг, покривът на храма ще се срути. Поотделно те са силни, събрани заедно те са самоунищожават. Точно по тази причина, духовните сили са отслабени винаги когато човек се опитва да заграби временното, докато временните сили станат жертва на своето нахлуване в духовното. Григорий VII разрушил папството, схизматичните крале загубили и ще загубят монархията. Човешкото равновесие изисква два крака, световете гравитират по волята на две сили; поколението се нуждае от два пола. Такова е значението на тайната на Соломон, представена чрез двете колони на Храма, Яхин и Воаз.“ – Елифас Леви, Догма и Ритуал

Съюзът на двете колони създава трета, колона в средата, която езотерично представлява човека и човечеството.

Когато двете колони намерят равновесието помежду си, това ще бъде знак за съюза между Сушумна и Кундалини. Този свещен брак ще създаде „огнена мъгла“, която да обикаля около човешкото тяло, изпълвайки го с божествена светлина. Тогава и само тогава, човечеството ще стане третата колона на храма на Мъдростта. Той/тя ще бъде колона създадена от обединените енергии на Силата (Яхин) и Красотата (Воаз). Този акт създава Изгубената Дума във вибриращата система на физическото превъплъщение на душата.“ – Corinne Heline, Old Testament Bible Interpretations & The Bible and the Tarot


image

Комбинирането на двете противостоящи сили на двете колони създават централна колона, перфектния човек


Кабалистично значение

В кабалистичното учение, Яхин и Воаз представляват двете колони на Сефирот – Дървото на Живота.


image

Отношението между трите стълба на Сефирот и трите велики колони на масонството

 

В мистериозното дърво Сефирот на евреите, тези две колони символизират милост и строгост. Поставени пред портите на храма на цар Соломон, тези колони имат същото символично значение като обелиските пред храмовете в Египет. Когато се интерпретират кабалистично, имената на двете колони означават: „В сила ще бъде установен Моят Дом“. В блясъка на умствено и духовно просветление, висшият духовник застава между двете колони като безмълвен свидетел на върховното величие на равновесието – тази хипотетична точка равно отдалечена от всички крайности. По този начин той става символ на божествената природа на човека по средата на неговото сложно създаване – мистериозната Питагорова монада в присъствието на дуада. От едната страна се извисява величествената колона на интелекта, от друга – безсрамния връх на плътта. По средата между тях стои славният мъдър човек, но той не може да достигне тяхната висота, без преди това да е изпитал болката причинена от силите на съединените две колони. Ранните евреи понякога изобразяват двете колони като краката на Йехова, по този начин изразявайки модерната философия, че Мъдростта и Любовта, в тяхната най-силна форма, поддържат целия ред на съзиданието – материален и нематериален.

 

Колоната вдясно, Яхин, има в основата си Чохма, излятата мъдрост на Бога; трите сфери, окачени на него са мъжките способности. Колоната вляво се нарича Воаз. Трите сфери на нея са женските и възприемчивите способности, защото той е построен върху разбирането и възприемчиви, майчини способности. Мъдростта, за да бъде отбелязано, е смятана за извор или изблик, а разбирането като възприемчивост или нещо, което е запълнено от изливането на Мъдростта. Трите стълба са в основата си обединени в Малчут, в който са манифестирани всички сили на по-висшите светове.“ – Елифас Леви




Гласувай:
10
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. emelika - За колоните преди Соломон
26.04 12:22
Когато Соломон избрал място около Йерусалим за строителство на храма и започнало разчистването на площадката, работниците попаднали на руини на древен храм и затова Соломон пренася строителството в планината Мория. После разбира ,че на мястото, което отхвърлил, преди е бил храма на Енох. Та според легендата, Енох след завършване на подземния храм издигнал две колони – едната от мрамор – устойчива на въздействието на огъня, другата от бронз, за защита от влиянието на водата. След потопа, бронзовата колона става източник за знания на ноевите потомци, а каменната колона на езотеричното, наименувано впоследствие на Хермес, старшият от великите седем, дали старт на мъдростта на земята.
Енох се свързва с предаване на свещена информация от доисторическото време в новия свят, зараждащ се на Средния Изток. Арабите го споменават в Корана, като учител, притежаващ велики знания и го наричат Идрис. Знаейки това, Соломон обаче прави колоните на своя храм от мед, влагайки нов символ...
цитирай
2. bven - на 1: Аз приемам твоята идея, защото много време ни дели от онези събития, emelika .
26.04 12:37
Според Найт и Ломас - и двамата масони, интересуващи се и правили проучвания на легендите и наличните материали за строителството - двете колони са заимствани от съседния Египет и изобразяват едната - горен Египет, другата - долен Египет. Когато двата се съединяват, това символично е изобразено с полусвод, свързващ двете колони. Тъй като се предполага, че Хирам Абиф означава в превод "изгубеният цар", с произход от Египет, двамата смятат, че именно той определя и символиката на двете колони. После другите народи го копират - знаят или не знаят, както става много често. Особено с нашата хубава древна история, грубо прекопирана по гръцки маниер и на която се кланя целият "интелигентен свят" , без да посочва първоизточ- ника.
Благодаря за допълненията.
Поздрави!
цитирай
3. lexparsy - Много добре поднесен за търсещите знание материал си написала...
26.04 22:33
Аз толкова се вживях четейки, че чак следвайки мислите ти за да разкажеш, се успокоих че после уточни... примерно за „средната колона“ :-)
Чудейки се с какво да допринеса за този постинг се сетих че едно погрешно тълкование на тези „херметични мистерии“...
Баш масоните криещи естественото разбиране за „посветените“, само намекват че невежество, което ни е вменено започва с убийството на Архитектът на храма на Соломон бил Хирам Абиф, за да бъде откраднато знанието за символиката на градежа на храма. А тя се състои в простата мистерия на Хермес – „Каквото Горе – това и Долу“.
Далече от идеята да се изтъквам, ще споделя че изчетох и анализирах „Литературното познание“ дадено ни за Кабалистичното „Дърво на Живота“ и картите Тарот, даже и във връзка с Руните... Голяма част от изследванията ми изчезнаха с откраднат компютър, но пак, ако искаш да си губиш времето мога да ти споделя някои изследвания, водещи до Заключението че Простата Мистерия е скрита не от Хермес, а от Демагози, които я преиначават.... Тенденциозно и нарочно... Само с леката промяна на контекста на това което наричаме Знание...
А То е точно до нас, само ако можем да се взрем е Истинските неща, с които и Господ ни говори... Само да се просегнем...
За това така написах и моето последно тъпо стихче :-)))
цитирай
4. lexparsy - Само ще допълня симултанно, че д...
26.04 23:00
Само ще допълня симултанно, че двете колони изградени с правилната им символика за разбирането им, са портал, допускащ единствено за човека, който може да се престори на третата колона. И тогава може да влезе в храма. А двете колони в същност не са градежи, а две змии преплетени около средата на подобието ни на Господ, каквато е и символиката и на Кадуцея!
А той винаги е бил символ на Медицината, която съвременната такава е превърнала в змия плюеща отрова в човешкото ни тяло.

И пак за да споделя поне нещо прагматично полезно... сетих се за една статия на психолог разследващ мистерията на вратите в собствените ни домове. Той казва че те са портали... И когато примерно отидем да си вземем нещо от другата стая, вече сме попаднали в друга вселена... Трябва да се върнем обратно през вратата „портал на Воаз и Яхин” за да си спомним за какво сме отишли :-)))

И още... няколко пъти ми се налага да споря с Религиозни хора как трябва да се кръстим... Ами коя колона ни се пада от ляво и коя от дясно???
Сещаме ли се че зависи дали сме извън Храма, или вътре в него :-)))
цитирай
5. bven - На 3: Лекси, вече си мислех, че няма да вземеш отношение по написаното:)))
27.04 08:45
Радвам се, че целта ми е постигната - да има размисъл, съпоставяне и следене на минали исторически събития, но те събитията са също три в едно - минало, настояще и бъдеще - това, в което съществува всеки от нас. Ще добавя само, че Хермес трижди мъдрият, дал достатъчно знания на тези, които са жадни за тях, не е искал да крие нищо. Криещите , от времето на Иисус, са наследниците на садукеи и фарисеи - осъдили по бързата процедура невинния, казващ истината и освободили разбойника. Чисто нов прочит правим и ние сега! А за словата на Божия син, макар да ги цитираме постоянно, все няма време да размислим. Което е и целта на всички власти на земята.
цитирай
6. bven - На 4: Аз си мисля, че освен, че всяка врата е и портал към друго измерение, всяко семейство едвете колони - ин и ян -
27.04 08:50
мъж и жена /без джендърски изяви/ и децата, които обединяват двете колони - най-важната! Така се претворяват постоянно извечните закони на Съзиданието от всички - просветени или безпросветни, но винаги под милостивия и любовен поглед на Сътворилия всичко, което Е.
Светли празници !
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bven
Категория: Поезия
Прочетен: 10208471
Постинги: 2218
Коментари: 12134
Гласове: 31700
Календар
«  Септември, 2019  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30