Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.04.2011 08:08 - Тенсегрити и паневритмия (2)
Автор: bven Категория: Поезия   
Прочетен: 1962 Коментари: 2 Гласове:
17


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg



Влияние на продължителността на практиката
Особено внимание обърнахме на влиянието на практиката върху физическото и психическото благополучие през първите 6 месеца от заниманията, защото именно те са решаващите за мотивацията на участниците. От изследванията на мотивацията в спорта за всички знаем, че в началния период на “изпробване” на заниманията личността взема решение да продължи ли по този път или не. Поради това ние предположихме, че именно благотворните промени в различните аспекти на благополучието през този начален период от занимания, ще се окажат решаващи за избора на практикуващия.
Сравнението на подгрупите на “начинаещите” и “напредналите” практикуващи обаче показва, че практикуващите, които се занимават по-продължително време, не посочват по-често положителни изменения на благополучието си през първите 6 месеца от практиката, в сравнение с начинаещите. И едните, и другите посочват с еднаква честота положително влияние на практиката в този начален период от занимания. Следователно, мажем да очакваме много малък или незначителен процент отпаднали сред започналите да практикуват Тенсегрити и особено Паневритмия.

Вероятността за положителни изменения на здравето, работоспособността, психичното състояние и взаимоотношенията не зависи от продължителността на практиката. Благотворното влияние най-често започва буквално от първото занимание.

Специално отделихме група от практикуващи Паневритмия, които се занимават по-малко от 6 месеца. Оказа се, че няма значимо различие между честотата, с които тези изследвани лица посочват позитивно влияние на Паневритмията върху своето благополучие, и честотата, с която посочват благоприятно влияние на Паневритмията лица, практикували 5 и повече години. Някои от изследваните лица посочват, че силното благотворно влияние още на първото занимание върху тяхното състояние е било най-същественият мотив да продължат заниманията си с Паневритмия.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Сравнително неголемия засега брой изследвани лица (продължаваме да натрупваме данни, изследването тече и в момента) ни дават възможност да формулираме само много предпазливи интерпретации и заключения. Но задачата ни е улеснена от данните, които сочат недвусмислено че както практикуването на Тенсегрити, така и практикуването на Паневритмия повлияват положително благополучието на практикуващите от всички възрасти. При това тези позитивни изменения започват със самото начало на заниманията.

Отбелязват се и някои различия между влиянието на Тенсегрити и Паневритмия. Паневритмията изглежда повлиява по-благотворно физическото, психическото и социалното благополучие, както и духовното развитие на личността. За прецизно обяснение на тази разлика ще бъде необходимо специално изследване в бъдеще. Засега можем да посочим само 2 възможни интерпретации. Първата е свързана с комбинацията от упражнения и другите съставни части от практикуваните духовни системи. Втората е свързана със значимостта на моралните ценности за правилната практика.

Паневритмията е неразделна част от цялостното учение на Петър Дънов относно начина на живот, храненето, моралните ценности. Целта на Паневритмията е да хармонизира развитието на тялото, сърцето и ума: “здраво тяло, добро сърце и ясен ум”. Духовното израстване означава да добиеш мъдрост да различаваш доброто от злото. Изучаването на Паневритмичните упражнения е възможно само в комбинация с развитието на моралните ценности, в противен случай практиката не би била нищо повече от гимнастика.

В самото начало на своето развитие, Тенсегрити е неделима част от тъй наречения “начин на живот на война”, описан в книгите на Кастанеда. Но след известно време, Кастанеда и неговите най-близки съратници започват да акцентират върху достатъчността на Пасите, комбинирани само с “рекапитулация” на собствения живот. А в момента част от практикуващите Тенсегрити (1/3 от изследваните) не комбинират изпълнението на тези “енергетични упражнения” с никакви други практики или техники. Но също така има и други практикуващи, които де опитват да комбинират изпълнението на Пасите с други практики, описани в книгите на Кастанеда или взети от други духовни традиции – Зен, Йога, Тао, Източни бойни изкуства (най-често айкидо). Еклектичната комбинация би могла и да не бъде благоприятна за практикуващия. Специфична характеристика на Тенсегрити е интенцията да освободи практикуващите от “човешкия синтаксис”, от “ценностите на социалния ред”; акцентира се върху личната свобода и отговорността, в противовес на конформността и социалното обуславяне. В същото време Тенсегрити не е против общоприетите моралните норми и правила, както и не забранява изследването на различни от общоприетите норми и поведения. Този вид решения са предоставени във всички случаи на преценката на отделния практикуващ. Извършвайки своите собствени избори, практикуващите Тенсегрити управляват живота си според “нивото на енергия” или “лична сила”, което са достигнали. Изглежда, че ситуацията на морален плурализъм може да бъде донякъде объркваща и изискваща твърде високо ниво на зрялост от някои практикуващи.
На всички тези въпроси може да се даде по-разгърнато отговор само с помощта на по-детайлни проучвания на системите за духовно-психофизична практика и специално на влиянието им върху здравето и психосоциалното благополучие на практикуващите.



image

Фиг.2: Позитивно влияние на практиката върху психичното състояние:
 - тенсегрити - 45%
 - паневритмия - 80%
 - общо - 68%

Фиг3: Позитивно влияние на практиката върху работоспособността:
 - тенсегрити - 50%
 - паневритмия - 100%
 - общо - 85%

Фиг.4: Позитивно влияние на практиката  върху взаимоотношенията с околните:
 - тенсегрити - 56%
 - паневритмия - 90%
 - общо - 80%

Фиг.5: Позитивно влияние на практиката върху духовното израстване:
  - тенсегрити - 45%
  - паневритмия - 80%
  - общо - 68%


ЛИТЕРАТУРА:

1. Дуно, Б. – Паневритмия. С. 1941
2. Корнфийлд, Дж., Дасс, Р., Миюки, М. – Психологическая приспособленость не освобождение. В сб. “Психотерапия и духовные практики. Подход Запада и Востока к лечебному процессу. Минск, “Вида-Н”, 1998, 63-78
3. Желязкова-Койнова, Ж. – Развитие на духа в бойните изкуства. В: сб. “Личност, мотивация, спорт” (под ред. на Н. Попов), т. 5, стр. 31 - 37, НСА-Прес, 2000 г.
4. Castaneda, C. – What is Tensegrity? The Warrior’s Way – Journal of Applied Hermeneutics, Vol. 1, 1, 3-4, 1996



 


Тагове:   тенсегрити,


Гласувай:
17
0



1. yuliya2006 - ЩЕ ГО ОТКРИЯТ И БЪЛГАРИТЕ И ЩЕ ГО О...
04.04.2011 22:36
ЩЕ ГО ОТКРИЯТ И БЪЛГАРИТЕ И ЩЕ ГО ОЦЕНЯТ... ТАКА КАКТО ГО ОТКРИХА ПО СВЕТА
НИМА С ВЕЛИКИТЕ БЪЛГАРСКИ НАРОДНИ ПЕСНИ НЕ СТАНА СЪЩОТО...ПРАТИХА ГИ В КОСМОСА И ТОГАВА ГАНЬО БАЛКАНСКИ СЕ ИЗТАПАНЧИ ДА ЦЪКА С ЕЗИК И ДА ВИКА БУЛГАРСКО Е..Я СЪМ БОЛГАРИН...

С ОБИЧ ДЖУЛИЯ БЕЛ
цитирай
2. bven - На 1: ЩЕ ГО ОТКРИЯТ И БЪЛГАРИТЕ И ЩЕ ГО ОЦЕНЯТ, Джули!
05.04.2011 08:36
Всичко ново и прогресивно трудно се приема, а сега е времето да падат табута и лъжи.
Хубав ден!:)))
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bven
Категория: Поезия
Прочетен: 10663662
Постинги: 2278
Коментари: 12263
Гласове: 32561
Архив
Календар
«  Февруари, 2020  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829