Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.07.2011 08:07 - За Aспарух Лешников
Автор: bven Категория: Поезия   
Прочетен: 63375 Коментари: 6 Гласове:
10


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg


   Аспарух Лешников – най-успелият   българин на световната музикална  сцена
                                                                                     3 Ноември 2007 
                                                                                                                   Владимир Гаджев 


                                                    image

Портрет на Лешников, правен в София 1936 г. Снимка: Фото Папакочев

По-старото поколение българи помнят Аспарух Лешников като певец на стари шлагери, починал забравен и беден през 1978 г. Някои са чували, че Ари Лешников е бил известен в Германия през 30-те години като първи тенор на много популярна тогава група – „Комедиан Хармонистс”. Но малцина знаят, че групата по онова време e била прочута колкото „Бийтълс” през 60-те години и е била канена на турнета по цял свят. Тенорът Лешников е наричан от някои критици в Европа „Царят на горното фа”.


                                 image
Успехът на Аспарух Лешников по сцените тогава надминава този на оперните ни певци или който и да е български музикант през 20 век. Още по-малко известен е приносът на вокалния секстет „Комедиан Хармонистс” в джаза и популярната музика, на което също обръща внимание в следващия по-долу текст журналистът и изследовател на българската музикална история Владимир Гаджев.

  Групата продължава да е популярна в Германия повече от 60 години след разтурването си.

На 24.09.2005 г. с голямо закъснение БНТ се дореди да пусне игралния филм на Йозеф Филсмайер “Комедиан хармонистс” (Joseph Vilsmaier – „Comedian Harmonists”) с Макс Тидоф в ролята на Лешников, спечелил след 1998 г. куп германски и международни награди. БНТ го показа, за да запознае публиката и (самодостатъчните)  изследователи у нас с поредица от автентични факти, жив извор за национално самочувствие.
(По същото време в Южна България инсценираха въобразени тракийски ритуали, а в Северна България вземат предимство прабългарски бутафории, внушавайки на простодушните хора колко „сме” велики и неповторими).
Филмът на Филсмайер хвърля светлина върху фигурата на тенора Ари (Аспарух) Лешников, когото у нас по инерция продължават да възприемат като изпълнител на стари градски шлагери, придърпвайки го към доморасли критерии и културно невежество. А истината е съвсем различна и откроява артист със световно признание и много солидно място в историята на попмузиката и джаза от първата половина на 20 век.

Аспарух Лешников е от втората емигрантска вълна, поела по европейските пътища след злополучните за България три войни. Самият той се е готвел за офицер, докато Маестро Атанасов открива певческия му талант и го насочва към музиката. Така започват вокалните му занимания с педагога Иван Вульпе, за да продължат в Берлинската консерватория. За прехраната и учебните такси Аспарух Лешников работи като келнер, докато през 1927 г. става солист в “Charell-Revue chorus”.

През 1928 г. той вече е съосновател на вокалния секстет “Melody Makers”, създаден по модела на “Revellers”. Американския първообраз отдавна е забравен и днес служи само като отправна точка за появата, израстването и небивалото признание на немски, а всъщност международен секстет (защото обединява германци, поляк и българин) – „Комедиан Хармонистс”. Името “Комедиан хармонистс” (Comedian Harmonists) му дава Ерик Чарел, (Erik Charell) най-авторитетната фигура на германския звукозаписен и концертен бизнес след Първата световна война. С което между 1928 и 1934 г. става световна суперзвезда и записва 234 грамофонни плочи (повечето между 1932-1934 г.), които никога няма да бъдат събрани на едно място у нас. За филмите, в които е участвала групата, да не говорим!

В Западна Европа през 90-те години на 20 век възстановяват грижливо всеки звукозапис и всяко име, участвало в него. Като резултат от тази дейност се появиха цели поредици от CD - и - DVD-та, документиращи прелюбопитни факти от миналото на попмузиката и джаза в Европа и Америка. В реставрираните звукозаписи се срещат и доста български имена, сред които е и това на Аспарух “Ари” Лешников, за когото в Интернет има десетки страници (б. р. - изписва се Ari Leschnikoff – за тези, които искат да го потърсят с Google).

Сливане на “долницата” и “високото” музикално изкуство още в началото на 20 век е дело и на “Комедиан хармонистс”! Със задължително ритмизи- ране, днес тази културна интеграция бележи репертоара на много знайни и незнайни ансамбли и състави. Естетическата концепция на “Комедиан хармонистс” е забележителна с първото сериозно взривяване на строго подредените европейски музикални ценности, което води до включване в афиша на всякакъв материал, достигнал вече до котата на обществената видимост.

След концерта  на сцената на Берлинската филхармо- ния, групата е причислена към “истинското изкуство” и освободена от данъците, които плаща развлекател- ният бизнес. Снимка: comedian-harmonists.deИ още един принос - става дума за първия концерт на състава през 1932 г. в залата на Берлинската филхармония – тогава светая светих на европейското музикално изкуство! Секстетът пее пред 2700 души и от този момент концертите му се причисляват към истинското изкуство.

Международното потвърждение идва от рецитала в миланския оперен театър “Ла скала”. Като следствие “Комедиан хармонистс” се освобождава от доста високия данък, плащан за представленията на развлекателния бизнес (нещо, което днес би трябвало да се познава от законотворците у нас!). Приложеният критерий е чисто художествен и не се влияе от финансови мотиви и конюктурни съобра- жения. Пък и няма защо - по това време всеки един певец от “Комедиан хармонистс” печели средно по 40-60 хиляди златни марки годишно, което е съизме- римо с доходите на най-големите филмови звезди на Холивуд като Грета Гарбо, например.

Следвоенните германски изследователи не пропускат да отделят зърното от плявата на своята културна история, да поддържат колективната памет на нацията. Особено когато става дума мощен културен импулс, прекъснат от националсоциалисти- ческата идеология, какъвто е случаят с “Комедиан хармонистс”. По немски педантично и коректно всичко е подредено в двусерийния документален филм за секстета, дело на …българката режисьорка Детелина Крег (Detelina Kragt). Но съществува и тричасов тв-документален филм на Еберхард Фехнер (Eberhard Fechner) от Северо-германската телевизия на ФРГ, създаден през 1976 г. Подсещането е необхо- димо най-вече за БНТ, която все някога ще трябва да изпълни функциите си на обществена телевизия.
За по-доброто разбиране на фактите е необходимо вписването им в общополитическия контекст на Германия от 30-те години на отминалия век. По инициатива на философа-идеолог Алфред Розенберг и партийния ръководител Хайнрих Химлер, през август 1927 г. в Мюнхен се създава “Националсоциа- листическо дружество за немска култура”, прераст- нало година по-късно в “Борчески съюз за немска култура”. През 1930 г. първият нацистки министър на вътрешните работи Вилхелм Финк (Тюрингия) издава постановлението “Срещу негърската култура - за немска народност”, а след идването на хитлеровото правителство на власт се забраняват американският джаз, френският шансон и руският романс. В навече- рието на олимпиадата през 1935 г. се изострят мерките срещу “негърския джаз”. Преследванията срещу евреите са добре известни и описани  включително и в игралния филм за „Комедиан хармонистс” на Йозеф Филсмайер.

                                image
      “Комедиан Хармонистс”. В средата - Ари (Аспарух) Лешников
                    Снимка: comedian-harmonists.de


Това води до разпадането на “Комедиан хармонистс”, в който трима от певците – Роман Циковски , Ерих Колин и Хари Фромерман - са евреи. Последният концерт на състава в Германия е на 25.03.1934 г., след коeто шестимата тръгват на голямо световно турне, завършило в САЩ. Забележителен е реци- талът им на палубата на “Саратога”, флагманския кораб на американските военноморски сили. В Нюйоркския залив са събрани корабите от Атланти- ческия и Тихоокеанския флот на САЩ, а публика е численият им състав (85 хиляди моряка). На първия ред сред официалната публика седи президентът на страната Франклин Делано Рузвелт.
След концерта тримата евреи решават да не се връщат в нацистка Германия.

В САЩ, с новоприсъединилите се Ернст Енгел (Ernst Engel),  Ханс Рексайс (Hans Rexeis) и Рудолф Майнедер (Rudolf Mayneder) образуват новата формация “Комеди хармонистс” (Comedy Harmonists). Принципно новата група успешно гастролира в свободните европейски страни, Австралия, Нова Зеландия, Южна Африка, САЩ Аржентина, но остава далеч от постиженията и популярността на оригинала.

Ари Лешников и останалите двама от първоначалния състав се връщат в Германия, привличат Херберт Имлау (Herbert Imlau), Алфред Грюнерт (Alfred Grunert) и Фред Касeн (Fred Kassen), кръщават се “Дас Майстер секстет” (Das Meister sextet) и работят заедно до 1941 г. И на тях успехът им се изплъзва.

Аспарух Лешников се завръща у дома.  За него в последните години има сълзливи публикации на божем демократичната българска преса: как Ари Лешников работи най-ниско квалифициран труд (пазач на градинки), пее в цирка и по кръчми, умира в мизерия.
По-малко известно е, че през 1951 г. оперният певец Георги Белчев се опитва да създаде квинтет, подо- бен на “Комедиан хармонистс” и кани Аспарух Лешников за първи тенор.
               
                                     image
Лешников в къщи към края на живота си. Снимка: От семейния архив


С него са все още неидентифициран втори тенор, заменен по-късно от Данаил Николов, съвсем младият Георги Кордов като първи баритон, самият Георги Белчев - втори баритон и Димитър Манолов -бас. През 1954 г. ансамбълът се явява на Първото общобългарско състезание за майстори на естрадното изкуство (председател на журито е проф. Георги Златев-Черкин), с вокална разработка на увертюрата към операта “Севилският бръснар” от Росини. Нито политическата, нито естетическата конюктура позволяват тази изява да бъде оценена по достойнство. Следващото подобно състезание се провежда чак през 1962 г., когато шансовете за правилна и умна оценка са все пак по-големи. Но квинтетът на Георги Белчев вече не съществува.

Когато стане дума за мъжките вокални групи като следвоенните “Mills Brothers” в САЩ и “The King’s Singers” във Великобритания, или за смесените “Hendricks, Lambert and Ross” и “Les Double Six de Paris” през 50-те години, “Swingle Singers” и “Singers Unlimited” през 60-те и 70-те години, та чак до полската “NOVI” от 70-те и американската “Manhattan Transfer” до днес - всичките те произлизат от “Комедиан хармонистс”  и нейния първи тенор  -  Аспарух Лешников.


Линкове:

Сайтове на „Комедиан Хармонистс”
http://www.comedian-harmonists.de

http://www.comedian-harmonists.com/
Някои изпълнения на „Комедиан Хармонистс” – mp3 файлове:

Creol Love Call – Duke Ellington

The Continental – Conrad-Magidson

Veronica

Over












Гласувай:
10
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. stela50 - Поздрави ,Бвен ...интересно ми беше да прочета и си спомня .
16.07.2011 17:56
Хубава вечер !
цитирай
2. bven - На 1: Ние си спомнихме един голям артист, Таня!
16.07.2011 22:07
Нека да остане Аспарух Лешников в паметта на всички , които харесват музиката и се прекланят пред българския гений.
Хубава и лека вечер!:)))
цитирай
3. yotovava - Колко ли още таланти
16.07.2011 23:29
ще разпилеем безумно.

Поздрави
Валя
цитирай
4. bven - Здравей, Валя!
17.07.2011 08:38
Никой талант не е погубен, просто времето и мястото са такива. Да се надяваме, че доброто предстои и всеки ще получи това, което е харесал за себе си.
Хубав и свеж не - делен ден, приятелко!:))))
цитирай
5. inel379 - :)
17.07.2011 15:20
Благодаря за този чудесен постинг, мила!
Прочетох с любопитство и ми стана изключително приятно!
Баща ми има дългосвиреща плоча със стари шлагери на Аспарух Лешников, а майка ми ги знае всички и обича да ги пее! Разбира се, не само тях!
Хубава неделна вечер ти желая!:)
цитирай
6. bven - На 5: inel379, знам, че има много почитатели на този певец и много хора трябва да знаят за него.
17.07.2011 19:03
Радвам се,че съм докоснала нежна струна в сърцето ти. Аз от дете съм знаела за него - също от баща си, но имах единствено записи на касетофон, нямахме негова плоча. Но пък си спомням предаването по телевизията, когато дадоха след дълги години на забвение, негово изпълнение на живо, май беше песента "Страстно обичам жените". Това доведе до много писма - много хора искаха да го слушат отново. Сега има добри възможности чрез нета и не трябва да забравяме какво е направил този талант.
Благодаря ти за гостуването , беше ми много приятно.
Хубава вечер!:)))
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bven
Категория: Поезия
Прочетен: 10582217
Постинги: 2264
Коментари: 12220
Гласове: 32390
Архив
Календар
«  Януари, 2020  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031