Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.10.2012 08:00 - нетленна българска красота
Автор: bven Категория: Поезия   
Прочетен: 5851 Коментари: 6 Гласове:
16


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg


Притежавам любовта на много хора, това ми стига


image

Звездата на балета тиражира мемоарите си със знака на издателство "Свети Климент Охридски"
Наричаха ме “крива патка”
Рудолф Нуреев ме караше да напусна България, но аз отказах, признава Красимира Колдамова


"Никога не ми е идвало наум да пиша книга за живота си. Не ми стига времето да го живея, та камо ли да го описвам", казва Красимира Колдамова, когато Гергана Михайлова й предлага да се захванат с мемоарите. Таньо Манчев, съпругът на примата, възкликва: "По-добре сама да разкажеш за себе си, отколкото да се дразниш от чужди интерпретации". Илюстрованото томче, посветено на емблематичната за националния балет личност, излезе под щемпела на Университетското издателство "Свети Климент Охридски".
Така изядох хляба на журналистите".  Думите на Колдамова звучат като намигване, но книгата вече е факт. Продава се само в централното фоайе на операта и в магазина на балетния дизайнер "Гришко" в Руския културно-информационен център на ул. "Шипка" 34.

"Изплакала съм в осмия декемврийски ден на 1938 г. Затова съм два пъти "Стрелец" - веднъж по фамилия, втори път по съдба. И мисля, че отговарям напълно на характеристиката на зодията - първо стрелям и след това рисувам мишената наоколо", разказва родената в Стара Загора балерина. Дебютът на голяма сцена е през далечната 1947 г. в Народния театър в "Прикованият Прометей", постановка на Анастас Петров.

Краси е най-малката в неговата балетна школа и е в ролята на ангелче Стъпка по стъпка се намества почти в средата на трупата, а "нимфата" Лили Берон се насочва към нея в шеметни пируети и й тегли една съвсем по мъжки. Руският педагог Владимир Белий пък я взима в експерименталния си клас в новосформираното балетно училище заедно с Цвета Джумалиева и Маргарита Траянова (и двете днес живеят и работят в чужбина).

image
"Белий много ме обичаше, наричаше ме свой асистент и определено ме толерираше. След много години, минавайки през Москва, успях да се свържа с него. Срещнахме се в една градинка. Беше съсипан, защото зли хора бяха изпратили в посолството клюки и нелепици за него. Горчивата му констатация бе: "Изглежда, че тази България, която толкова много обичам, ми провали живота". И по-нататък ме попита: "А имаше ли в експерименталния клас едно мъничко, много тъничко момиченце - Гъзимирачка. Какво стана с нея?" Не ме позна, но ме помнеше. Само че не можа да се научи да произнася правилно името ми, така трудно за чужденците. Дори Нуреев ми е надписал снимката си: "На Казимира".

А Лили Берон бе наистина ослепителна! Руса, със студена красота и аристократични жестове и излъчване. Винаги ходеше с бели шемизети и панталон. В онези години! Обожавах я, исках да заслужа обичта й, а тя ни наричаше "гарги рошави" или "криви патки".
Това беше истина, но основата, която ни даде, е безценен дар. Бях загубила надежда да ме хареса и похвали, но я издаде случайно изпусната реплика. След пенсионирането й я бяха взели по наше настояване за репетитор в операта: "Ако имах дъщеря, сигурно щеше да прилича на теб!"

image

Когато се оттегля от театъра, Лили Берон не иска повече да стъпва там и се сраства със своята самота. Грижи се за няколко котки и за спектакъла на Колдамова "Едит Пиаф" в Народния през 1994 г. Краси едва успява да я кандърдиса да отиде на премиерата - балерината не иска да я виждат стара. В гримьорната разплакана й казва: "Каква хубава роля, създадена само ти да я танцуваш! Ти ме направи щастлива! Повече нищо не ми трябва. Вече никога няма да гледам балет". Това наистина е последният спектакъл и последната им среща. Скоро след това "българската Уланова" умира в самота, а Колдамова и Калина Богоева събират средства за надгробната й плоча.

С фрагменти от същия спектакъл - "Едит Пиаф", през 2004 г. на пределна възраст , лауреатката от Първия международен балетен конкурс през 1964 г. Красимира Колдамова отбеляза юбилея си 50 години метаморфози.
Някогашният й партньор Асен Гаврилов я гледа с обожание от ложата и си припомня славните години. Вече болен и грохнал, балетистът се тюхка, че има проблеми с краката и не може отново да я развърти по сцената. Той партнира на Краси по време на дебюта й в "Мелодия" от Глуг през 1954 г. Колдамова разказва за запознанството с колоритния артист, когато същата година тя кандидатства за място в Софийската опера. Виждайки я в нейната "класическа вариация", граничеща с акробатиката, Гаврилов грабва стол и го хвърля с възклицанието:
Ти си нахално гениална бе, малката.

image

Божественият Асен Гаврилов й предлага да изпълнят заедно неговата хореография за честването на 60-годишнината на учителя Анастас Петров. Поканата й действа като шок. Най-добрият, богът на сцената пожелава да танцува с нея. Всички - от примите до корде балета - са влюбени в него. Той има фигура на Аполон - със силно мъжкарско сексуално излъчване, съчетано с благородни жестове и танц.

"Асен беше голям приятел. Професията и съдбата продължиха да ни срещат в годините. Много често във възлови моменти той ми е подавал ръка. След раждането на сина ми Преслав през 1974 г. именно Асен ме извади за нови роли в постановките си "Чудният мандарин", "Половецки танци" и "Спартак". Интересът на Асен към танца не приключи до последния му ден. Не го напусна и духът на артиста. На 21 май 2006 г. българският балет загуби един от жреците си", въздиша Колдамова.

В книгата спомените се нижат един след друг - московското балетно училище и Елизавета Павловна. Българката е в един клас с бъдещите звезди Василиев и Максимова. Тогава се ражда Жизел - емблематичната роля, която ще танцува до 52-годишна възраст. "През 1963-а балетната трупа на операта имаше шумен успех в Барселона. На един от спектаклите присъства Симеон II - хубав, млад, представителен. Пазителите на социалистическия морал ни предупредиха в коя ложа ще бъде той - в никакъв случай да не поглеждаме и да не се покланяме в неговата посока. Но комсомолският секретар - не разбрал добре указанията, се кланяше ли кланяше, обърнал засмяно до уши лице тъкмо към Симеон II, който пък целият се беше подал от ложата."

image
През 1967 г. Красимира е сред създателите на култовата трупа "Арабеск". След това с Ичко Лазаров са поканени да танцуват като звезди във френския театър Contemporain.
Годината е 1967-а. Софийският балет гостува в Монте Карло за новогодишните празници с "Лебедово езеро". Идва да гледа самият Рудолф Нуреев. Той влиза зад кулисите, за да сподели еуфорията си от изкуството на Краси и Ичко. Двамата българи се познават с великия руснак още от времето на Виенския младежки фестивал, когато и тримата получават златни медали.
Срещите им зачестяват, докато Краси и Ичко танцуват във Франция.


"В Монте Карло се уговорихме да отидем на гости на Рудолф. Обаче другарите веднага съобщиха, където трябва. Оказа се, че е много опасно да общуваме с Нуреев и направиха всичко възможно, за да ни попречат. Въпреки това обаче все пак стигнахме до разкошния му стар дворец в планината над Монако.
Нечувана смелост
Нуреев бяга по време на гастроли на Ленинградския балет в Париж. След като иска политическо убежище, скандалът е потресаващ.

"Той започна кариерата си като емигрант и партньор на Марго Фонтейн. Едра фигура, която не можеше да се вмести в размерите на единствен театър. Казваше ми: "Как ще ме задържат, като самият аз съм се родил на път?" Башкир по народност, Рудолф наистина е роден във влак.

image
Руските служби не можаха да му простят бягството
В Болшая советская енциклопедия изобщо не фигурира името му, както и това на Макарова и Баришников - сякаш изобщо не са съществували. И още една потресаваща подробност - руснаците от балета, пътуващи в чужбина, са били задължени вместо "Добър ден", да му казват "Подлец!" Прословутата закачка на Нуреев беше: "Давай сделаем операциу "Подлец"! В последните си години Нуреев беше директор на Гранд опера, и то успешен.
В интерес на истината Нуреев от самото начало беше наясно каква балерина съм. Няколко пъти ми е предлагал да изтанцуваме заедно "Жизел" в големите европейски театри. Беше сигурен, че след това ще ме поканят за прима. Не се реших. Ако танцувах с беглеца Нуреев дори само веднъж, означаваше и аз да напусна България. Но, както казва героинята ми Едит Пиаф, за нищо не съжалявам.

image
Да останеш тук е по-голяма смелост. Получавала съм много награди и шамари от живота. Получавала съм награди от правителства - после си ги взеха. Стреляха с дела и с думи в мен. Стрелят и днес. Те не подозират, че вече съм като решето и не могат да ме улучат.
В живота не успях да бъда красива блондинка (на сцената го постигнах). Затова днес нямам чувството, че възрастта ми е отнела нещо много важно. Най-главното е невидимо за очите."
                                                                         
Людмила Първанова

image

image  




Гласувай:
16
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. tota - "Най-главното е невидимо за очите."
27.10.2012 09:31
Да се докоснеш не само до красотата на артиста, но да усетиш и душата му!!

Благодаря ти , Бвен за тази красива приказка за Красимира Колдамова!!
цитирай
2. stela50 - Красив спомен ... Една изключителна жена и артистка ...
27.10.2012 14:37
А Арабеск беше чудна балетна формация.
Нетленни са българската красота и талант ...
Поздравления за постинга, Бвен !
цитирай
3. mileidi46 - Za sujalenie...i dnes e taka..
27.10.2012 16:25
Горчивата му констатация бе: "Изглежда, че тази България, която толкова много обичам, ми провали живота".
talantlivite,nqmat razvitie i si tursqt mqsto pod 4ujdo slunze..:(
i mai vo veki 6te e taka..
ostavat spomenite za tezi,koito sa poeli krusta da tleqt tuk..a ne da gorqt:(te si imat spezialno mqsto v surzata ni..ve4no..
цитирай
4. bven - На Тота, Стела50 и Милейди46: една красота , подарявана на нас.
28.10.2012 18:44
Това бе Красимира Колдамова, а наученото за нейните творчески и човешки контакти я прави още по-близка и скъпа. В близкото минало тя бе звездата на балетното изкуство у нас!
Благодаря ви за посещението и споделените мисли, приятелки!
Желая ви хубава неделна вечер!
цитирай
5. mariniki - мило и драго ми беше да прочета...
29.10.2012 09:39
гледала съм на живо изпълненията на Красимира Колдамова...
невероятна... наистина нетленна красота... поздравявам те,
за този красив постинг... най-сърдечно...
цитирай
6. bven - На 5: щастливи са всички, докоснали се до това изкуство, нали?:)))
29.10.2012 19:26
поздрави и на нежната муза на любовта тук!:)))
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bven
Категория: Поезия
Прочетен: 10595149
Постинги: 2266
Коментари: 12221
Гласове: 32405
Архив
Календар
«  Януари, 2020  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031