Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.05.2014 09:00 - Ботичели
Автор: bven Категория: Поезия   
Прочетен: 4191 Коментари: 4 Гласове:
15


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Алесандро ди Мариано ди Вани Филипепи (1445-1510), по-известен като Сандро Ботичели (на италиански Sandro Botticelli), е италиански художник. Той е един от най-големите италиански живописци от Флорентинската школа, творил по времето на Ранния Ренесанс. Създава картини по митологически — „Раждането на Венера“, „Пролет“ (1478) — както и по християнски мотиви. По-късните му произведения са мрачни и драматични.

image
Сандро Ботичели е роден във Флоренция. От 1461 г. учи живопис при Филипо Липи, а по-късно е ученик и на забележителния скулптор и живописец Андреа Верокио, където се сближава с Леонардо да Винчи, който също е ученик на Верокио.

Името му става известно благодарение на платното „Поклонението на влъхвите“ (1476 г.), с което привлича вниманието на Медичите. На тази картина (днес в Галерия Уфици, Флоренция) той рисува своя единствен автопортрет. По това време културното развитие на Флоренция е в разцвет и градът успешно съперничи на Рим. Политическата власт е в ръцете на няколко богати фамилии, които постоянно си съперничат. Борбата между тях приключва с победата на банкерската фамилия Медичи. Главата на фамилията - Козимо Медичи, става негласен управител на Флоренция. В неговия двор се стичат писатели, поети, учени, архитекти и художници. Ботичели е близък с Медичите и работи за тях. Междувременно илюстрира с множество рисунки „Божествена комедия“ на Данте Алигиери. Неговото изящно творчество със своите ярки цветове, обеми и елементи на стилизация има голям успех в средите на високообразованите флорентинци. В изкуството на Ботичели за разлика от това на други художници от Ранния Ренесанс преобладават личните преживявания и идеи на художника.

Едни от най-известните картини от зрелия му период са „Пролет“ (1477 г.) и „Раждането на Венера“ (1483 г.), които са вдъхновени от стиховете на хуманиста Анджело Полициано, придворен поет на Медичите. Алегоричната картина „Пролет“ е нарисувана за вилата на Медичите и е едно от най-сложните по съдържание платна на Ботичели.
Новост при Ботичели е използването на платно, а не дъска, за проиведение от такъв голям размер. Той добавя и малко мазнина към пигментите, благодарение на което боите не се напукват. Установено е също, че Ботичели нанася върху картината защитен слой от яйчен жълтък, благодарение на което "Раждането на Венера" се запазва добре.
Ботичели попада под въздействието на доминиканския монах и известен проповедник Савонарола и през 1497-1498 г. сам изгаря на градския площад свои картини на митологични теми. След като папата отлъчва Савонарола от църквата, а през май 1498 г. той е обесен във Флоренция, Ботичели изпада в немилост и работи (до 1504 г.) изключително на религиозни теми. След това заболява и умира в нищета. Творчеството му (запазени са около 150 произведения) е преоткрито чак в средата на 19 век.

Благовещение, известна и като Честело Благовещение (на италиански Annunciazione di Cestello) e  рисувана ок. 1489-1490. Днес е изложена в галерия Уфици във Флоренция. Картината е поръчана през 1489 г. от църквата на Честело, която днес е известна като Санта Мария Мадалена де Паци. Под картината, на нейната оригинална рамка са изписани думите на латински от Евангелие от Лука: "Светият Дух ще дойде върху тебе и силата на Всевишния ще те осени."

image

Поклонението на влъхвите е  изложена  в галерия Уфици във Флоренция.
Картината е поръчана на Ботичели от търговския брокер от гилдията на обменителите на пари Гаспаре ди Заноби дел Лама (Guasparre di Zanobi del Lama) за неговата капела в църквата Санта Мария Новела във Флоренция. Изобразява Козимо Старши, неговите двамата сина - Пиеро (в средата, коленичилия с червената мантия) и Джовани, като влъхви и двамата му внука – Лоренцо и Джулиано. По времето, когато е рисувана картината, четиримата Медичи, освен Лоренцо, са мъртви, а Флоренция е управлявана от Лоренцо Великолепни. Ботичели също се е нарисувал – това е човекът с жълтата мантия, гледащ към зрителя. На картината е изобразен и поръчителят на картината - човекът с бялата коса и светлосиня мантия, който стои вдясно на картината и чиято ръка сочи към зрителите.

image

Биографът Джорджо Вазари в своите "Жизнеописания" (1550) споменава, че картините на Ботичели "Раждането на Венера" и "Пролет" се съхраняват във вила "Кастело" във Флоренция, принадлежаща на Козимо Медичи. Голяма част от специалистите по история на изкуството приемат, че картината е нарисувана за Лоренцо ди Пиерфранческо Медичи, владеещ вила Кастело през 1486 г. Лоренцо ди Пиерфранческо Медичи  е брат на Лоренцо Великолепни, херцога на Флоренция. По-късни инвентарни записи на фамилията Медичи потвърждават, че Лоренцо е притежавал "Пролет", а еднозначно доказателство, че именно той е поръчителя на "Раждането на Венера" досега не са открити. Има и версия, според която Ботичели е нарисувал "Раждането на Венера" не за Лоренцо Медичи, а за един от своите знатни съвременници, а тя е станала собственост на Медичите по-късно.
Счита се, че модел за образа на Венера е Симонета Веспучи, която вероятно е родена в Портовенере на лигурийското крайбрежие. Възможно е намек за това да се съдържа в сюжета на картината. Симонета е любовница на брата на Лоренцо Великолепни, Джулио.
Картината представя мита за раждането на Венера (гр. Афродита Анадиомена). Голата богиня се носи към брега в отворена раковина, подухвана от вятъра. В лявата част на картината е представен западния вятър Зефир в обятията на своята съпруга нимфата Хлорида (рим. Флора) който духа върху раковината, създавайки вятър, напълнен с цветя. Описанието на бога на западния вятър Зефир, чийто дъх носи пролетта, се среща в Омир. Малко вероятно е Ботичели да е запознат с оригиналните гръцки или римски текстове.  Чрез своя съсед , Джорджо Антонио Веспучи, Ботичели вероятно е включен в интелектуалния кръг на елита на Флоренция. Възможно е да е познавал поета Анджело Полициано (1454—1494), който в един от своите стихове описва раждането на Венера. Друг съветник на художника би могъл да е философът Марсилио Фичино (1433—1499), който се опитва да обедини класическата философия с християнството.
На брега Афродита/Венера е посрещната от една от грациите

image

image


"Клевета" (на италиански  Calunnia) е изложена  в галерия Уфици във Флоренция. Картината е рисувана през 1495 г. Предната година Медичите
са изгонени от Флоренция. Изминали са три години откакто е починал млад известния покровител на изкуството и типичен рененасов човек - Лоренцо Великолепни. Икономическото положение на флорентинците се влошава. На историческата сцена се появява монахът Савонарола, който скоро придобива голямо влияние. Той започва да сипе упреци срещу покварата на обществто.

Сюжетът на картината е свързан с трактата на Лукиан, наречен "За клеветата". В трактата е описана картина на древногръцкия художник Апелес. Нейният сюжет е прост и алегоричен: на седящия на трона цар Мидас му шепнат в дългите магарешки уши две фигури — алегорични изображения на Невежеството и Подозрението. Клевета е представена като красиво момиче с невинен вид и синя дреха. Тя влачи за косата гол човек, представляващ Ренесансовите хора, който се моли на боговете да бъдат свидетели за невинността му. Над Клевета са нейните спътнички — Коварство и Измама, които я поддържат и величаят. В дясната част на картината са представени Разкаянието, представена като облечена в траурни дрехи старица и Истината, като гола жена (приличаща на Венера от друга картина на Ботичели) молеща небесата. На заден фон са изобразени три арки. Статуите по тях гледат невярващо на случващото се пред тях.

През 1497 г. на Площад Синьория Савонарола издига "Клада на суетата". Изгарят се много произведения на изкуството — картини, скулптури, книги, дрехи и др. Самият Ботичели също пострадва – и негови картини са изгорени. Затова неговата картина е по-тъмна от предишните му (примерно "Примавера" и "Раждането на Венера") и изразява по-песимистичната му нагласа. На следващата година Савонарола е аресуван и изгорен на главния площад.

image

още популярни картини на художника са:

мадоната с детето и два ангела

image  свети Себастиан

image
 Венера и Марс

image


историята на Лукреция
image                                                               историята на Виргиния

image

и други...

по материали от нет-а




Гласувай:
15
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. precoria - Светла Ренесансова живопис на и...
08.05.2014 21:46
Светла Ренесансова живопис на изявения флорентинец.Видях част от нея в Уфици преди няколко години.Обичам "Раждането на Венера", имам и репродукции...
Поздрави!
цитирай
2. flymore - Много харесах постинга!
08.05.2014 23:03
Поздрави и хубава нощ желая!:)
цитирай
3. bven - На 1: Привет, precoria:))
11.05.2014 19:31
Точно присъствието на тези картини във Флоренция ме подтикнаха да направя постинг за Ботичели.. А и повечето от тях зареждат с толкова позитивност! В действителност или на репродукция, художникът ни въздейства с майсторската четка и багри.
Благодаря за мнението и посещенията ти тук!
Хубава вечер от мен!
цитирай
4. bven - На 2: Много харесах постинга! - каза flymore.
11.05.2014 19:34
Радвам се и искрено се надявам, че всички, посетили страничката ми, са харесали картините и казаното за този ренесансов художник!
Благодаря, flymore и нека има светлина и любов за теб!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bven
Категория: Поезия
Прочетен: 10442105
Постинги: 2245
Коментари: 12170
Гласове: 32137
Архив
Календар
«  Декември, 2019  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031