Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.07 08:36 - бъдеще в миналото
Автор: bven Категория: Забавление   
Прочетен: 469 Коментари: 0 Гласове:
7


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 
Научният социализъм /марксизмът/ избягва “слабостите” на утопистите социалисти благодарение на работата на един гениален учен. Карл Маркс с гения си успя да синтезира натрупания опит от развитието на човечеството и в различна степен обяснен от философските течения и създава пълна научна теория за общественото развитие. Маркс дава на света две епохални открития: материалистическото разбиране на историята и разкрива тайната на капиталистическото производство посредством принадената стойност. Гениалността на Маркс се състои и в това, че той на базата на съществуващото стоково производство по негово време прозря бъдещото развитие на човечеството.
Сравнявайки идеите и принципите на марксизма с тези на богомилското учение, намираме пълно сходство, що се отнася до социалното звучене на тези идеи и принципи. Основите на двете философски учения са: равенството, братството, свободата. Има обаче коренно различие в тяхното тълкуване и приложение. Докато при богомилите те се отнасят за всички съсловия, от които се състои обществото, при Маркс на преден план излиза класовата борба, осъществявана от пролетариата, което потвърждава неравенството в обществото. При богомилите всички са равни пред закона, средствата за производство и потребление са обществена собственост, при Маркс паразитирайки върху горепосочените богомилски идеи и принципи, утвърждаването им започва с диктатурата на пролетариата, запазвайки капиталистическите икономически отношения /държавна собственост, капитал, пари, пазар и работна сила/. При богомилите практическата реализация на идеите и принципите се осъществява чрез “всечеловеческа общиария”, Маркс определя практическата реализация чрез обществено-политическите формации “социализъм и комунизъм”.

Общиарията е форма на човешкото общожитие и се отнася за хората в цялото общество, социализмът е форма на съществуване на хората в комуна, нещо неопределено, затворено в себе си общество, което запазва възможностите за разделение на хората по расов, политически и имуществен признак. За да изпълнява същите функции за обществото като общиарията, наименованието на комуната трябва да бъде комунария, т.е. общение на хора, а не изобщо общение. В самото наименование Маркс залага “бомба със закъснител” срещу възможността за създаване на свободно, равнопоставено човешко общество на мястото на класовите общества, породени от “величието” на капитала.

И още, Маркс и Енгелс залагат на работническата класа като гробокопач на капитализма. Да! Работническата класа е съставна част на капиталистическото общество. Тя е класата, която води борбата срещу капитала за по-добър живот. Но това не е достатъчно за смъкване господството на капитала, не може да премахне експлоатацията и присвояване от капиталиста на принадена стойност, не може да премахне неравенството между богати и бедни. Както робството не беше премахнато с усилията на робите, феодализмът – от селяните, така и капитализмът не може да бъде премахнат от работническата класа.
Нужна е нова сила, различна от работническата класа, която да реши проблема. Тази сила може да бъде наречена “свободни производители”, при която собствеността на средствата за производство и потреблението е лична и обществена. Под “свободни производители” ще разбираме общност, която едновременно е собственик и източник на работната сила. Тази нова обществена формация на свободните производители се заражда при капитализма, развива се на базата на участието и по някакъв начин като съсобственик с капиталиста на средствата за производство, собственик и източник на работната сила, набира сила и в даден момент превръща капиталистическата собственост в обществена и лична, премахва експлоатацията и неравенството по различен признак. Тук вече достигнахме до идеите и принципите на социалната философия на българите, практически действали в предишните български държави.

На базата на анализа, който направихме дотук, може да направим извода, че марксизмът е гениално учение за капитала. Карл Маркс извежда идеите и принципите на прехода от феодализъм към капитализъм и преминаването му във висшата фаза – империализъм – глобализъм. Той разкрива основните участници в капиталистическия обществено-политически строй – капитал и работна сила и начините за изсмукване от капиталиста на принадена стойност от всеки вложен в производството капитал.
И тук Маркс прави гениална “грешка”, като разработва въпроса за работническата класа като гробокопач на капитализма. Той разработва този проблем подробно, показва посоките, по които ще се развива работническата класа за премахване на капитализма, въпреки че стига и открива силата, която е способна да замени капиталистическите със социалистически обществено-политически отношения, експлоататорските с хуманни отношения между хората. Тази сила той е нарекъл “асоциирани производители”. В това се състои и втората “бомба със закъснител”, заложена в научната философска теория на К. Маркс.
Фактически новата обществена група на “свободните производители” е с ново социално съдържание, предопределена да извърши прехода от класово в безкласово общество, с други думи, да преобразува капитализма в социализъм. Докато не се появи тази нова обществена общност, произлязла от работническата класа, формално наречена от нас “свободни производители”, няма кой да осъществи основното изискване за прехода, а именно ликвидиране на класите.




Гласувай:
7
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: bven
Категория: Поезия
Прочетен: 7900625
Постинги: 1590
Коментари: 11376
Гласове: 27736
Календар
«  Ноември, 2017  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Блогрол