Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.11.2017 08:12 - древните перси и баенето
Автор: bven Категория: Регионални   
Прочетен: 3827 Коментари: 1 Гласове:
8


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 
                                                                ДРЕВНИТЕ
                                                               МЕДИЦИНСКИ
                                                                СИСТЕМИ
Поредица на
д-р Славян Стоилов

Медицинското знание се включва в най-устойчивите и консервативни пластове на една цивилизация. Медицинските практики, терминология и теория, заедно със сексуалните са най-древните отгласи от паметта на човечеството. Династиите, езиците, етносите се редуват, но уменията на лекарите остават. В същото време традиционните медицински системи не си приличат.
В своята поредица д-р Славян Стоилов ви представя традиционните медицински системи на някои от древните цивилизации и култури. Започнахме с медицината на Древен Египет - толкова завладяваща, далечна и непозната. Сега е ред да се запознаем с традициите на древните перси.

Материалът е публикуван в брой 6/2012 на Списание 8.

Наскоро в провинция Забул, южен Афганистан, бяха открити артефакти от силно развита медицинска система на над 5000 години. Други археологически находки датират началото й на територията на днешен Иран отпреди 8 хилядолетия. От този период може да се изведе и етимологията на думата „магия", в която ние влагаме различно от първоначалното й съдържание. Най-добрите преподаватели и практиканти по медицина и астрология са били магите (зороастрийските жреци или мобеди). Маг е можел да бъде само син на маг, а инициацията се е извършвала на 12 г. Magu pati означава „някой, който пази нещо", трансформирайки се в средноперсийското „мобед". Съответно magu е преминало в маgo и оттам magos (гръцки), маджус на арабски и magia на латински.

ПЪРВИТЕ МЕДИЦИНСКИ ДИПЛОМИ

След основаването на Втория университет в Ектабан (дн. Хамадан) в ранните години на Мидийското царство (715 г. пр.Хр.) студентите вече били длъжни да получат диплома, за да практикуват медицина.

За съжаление трите унищожителни нашествия в Персия – на Александър Македонски през 330 г. пр.Хр., на арабите през 630 г. и на монголите през 1258 г. са оставили до наши дни само трактата „Бундахишн" от Х в., от който да черпим данни за медицината преди, по време и след смъртта на пророка Заратустра. Част от това знание е съхранено и в Гатите, чиито стихове представляват енциклопедия на човешкото знание по онова време. За трактата „Конош" от I хил.пр. Хр. се знае само по косвени източници, а от трудовете на Закария, на брой 160, дори не се е запазил цялостен списък.

Знае се, че през 250 г. Шахпур І от династията на Сасанидите (224-641 г.) основал прочутия университет в Гондишапур. В най-славната ера на този научен център се обучавали над 5000 студенти с повече от 500 преподаватели във всички сфери на науката – медицина, анатомия, стоматология, астрономия, математика, философия, военно изкуство, архитектура, занаяти, селскостопански науки и напояване. Библиотеката към университета била разположена на осем етажа с 259 стаи и над 400 000 тома. Завършилите и преподавателите били назначавани на важни държавни постове.


През 550 г. под патронажа на друг от Сасанидите, Анушираван, или Хосров І Справедливия (532-579 г.), в Ктезифон била свикана първата в историята световна медицинска конференция. Събрали се стотици лекари и мобеди от различни държави. Фердоуси описал това историческо събитие в прочутата си поема „Шах Наме".

АРАБСКАТА МЕДИЦИНА Е ПЕРСИЙСКА

Огромно количество медицински трудове на согдийски и сакски езици се съхранявали в будистката ступа „Нао бахар" (от санскрит - нов храм) край град Балкх. По време на арабското нашествие през 630 г. храмът бил запазен, но по-късно, по време на потушаването на въстанието срещу арабите през 705 г., е напълно разрушен, а лекарите перси - екзекутирани. Един-единствен от тях – Прамукх (на арабски Бармак), се съгласил да приеме исляма и по този начин да съхрани медицинското знание, превеждайки трудовете на арабски. Така се появили първите арабски медицински трактати, било поставено и началото на т.нар. арабска медицина.

По-късно арабският език се превърнал в официален за науката. През 810 г. халифът Харун ал Рашид наредил да се създаде болница в Багдад, която да съперничи на тази в Гондишапур, а лекарите да се преместят в новата. Персийците обаче продължавали да разговарят на своя роден език дори в двора на халифа.

Медицинската школа се запазила чак до нашествието на селджуките - повече от 8 века. До времето на Сафавидите 80% от лекарите били перси. Много от по-късните великани на арабската мисъл също били с такъв произход. Медицинските растения, споменати в ислямските трудове, са се изучавали в Гондишапур. Формално погледнато, арабската медицина е персийска, а османската – арабска. Именно затова нашата народна медицина не е била подложена на сериозен стрес по време на османското завоевание.

ЧЕТИРИТЕ СТИХИИ

Да пристъпим към самата структура на персийската медицина. В основата є са четирите елемента – огън, вода, вятър и земя – също както при българската народна медицина, и това сериозно ги отличава от практиките на тюркските народи.

Четирите стихии предопределят и погребалните ритуали на открита площадка - т.нар. кули на мълчанието, чиято основна цел е структуриращите космическото пространство елементи да се предпазят от замърсяване. Тези правила се отнасяли както до околната среда, така и до тялото и вътрешното здраве - на разума и духа. Личната хигиена била съвкупност от хигиена на тялото, духа и праведност.

Древните перси никога не потапяли или измивали мръсни предмети в течаща вода. Уринирането и плюенето във вода приемали за грях. Материите, които отделяли неприятна миризма или предизвиквали пушек, никога не се хвърляли в огън, а огнището винаги се поддържало чисто. Върху земята и почвата не се изхвърляли боклуци и поради тази причина мъртвите се поставяли високо над земята, за да се превърнат в храна за птиците. В домовете и около тях на специални мангали непрекъснато горели диво седефче и тамян, така че въздухът да ухае хубаво. За тази чистота отговаряли специални лекари – ашоо пезешк. Такъв човек трябвало да притежава здраво тяло и душа, за да е способен да лекува другите. Той бил лекарят, който наблюдавал благосъстоянието на града и домовете, за да подсигурява здравината на тялото. И до днес частните бани в домовете на иранските граждани заемат огромна част от общата площ на дома (както и обществените бани в Плиска, Преслав и всички древни български столици).

Грижата за хигиената се прехвърля и в празника Навруз – персийската Нова година. По време на пролетното равноденствие хората се отървават от всички нечистотии, събрани през изминалата година. Същото можем да видим и в българските домове, като се започне от Новата година на траките в началото на пролетта и се стигне до ленинските съботници...

image
Системата на климатиците, покритите градски улици и подземните канали за вода и до днес са единственият начин за оцеляване в този пустинен район.

На Навруз персите изваждали замръзнала пръст, вкарвали я за цяла нощ в дома да се разтопи, а семейната двойка символично правела любов точно до нея, за да я оплоди. На сутринта пръстта се хвърляла и именно от това място започвал посевът. Типично е и пролетното прескачане на огъня, аналогично с нашите Сирни заговезни.

ПЕРСИТЕ БАЯТ

Следващата основополагаща прилика е четенето на целителни заклинания - баенето, което все още се практикува и в Иран, и в България. Принципите му са противоположни на практиките от сибирския шаманизъм. Мантрех пезешк, лекарят със свещените думи, заемал най-високото място сред лекарите.

„О, Заратушра, ако сред лекарите един лекува с нож, друг с медикаменти, а трети със свещени думи, то този, който лекува със свещените думи е най-резултатният от тях" (Вендидад, глава 7, стих 44). Ордибехешт Яшт отбелязва: „Молитвата, която отблъсква всеки дяволски помисъл, всички демони и всички магии, е най-великото свещено слово, най-красивото, най-силното, най-побеждаващото, най-лечебното." Според персийските традиции мантрата разрушава всяко зловредно същество, нечистотии, лоши помисли.

Билколечението се практикувало от специална категория лекари – гиях пезеш. Ето какво казва Вендидад, глава 20, стих 6: „Ние почитаме дадена билка, издирваме я и я събираме, за да се преборим с главоболието, със смъртта, с изгарянията, да се борим с треската, с епидемиите, със зли очи и разлагането и мръсотията, които Ариман (дяволът) причинява на хората." Тук на сцената се появява прочутата сома, питието на боговете в древните арийски традиции.

image
Т.нар. кули на мълчанието са използвани за погребални ритуали. Мъртвите се поставяли високо над земята, за да се превърнат в храна за птиците, гр. Йезд.

НАПИТКАТА НА БОГОВЕТЕ

Опияняващата напитка хаома (хум на пахлави или сома на санскрит) се приравнява по ранг с боговете. На релефите виждаме ритуал, при който жрецът обикаля с купата и произнася „силни слова": „В теб влагам своето слово [за да даде сила] на мъдростта, и мощ, и победа, и здраве, и целебност, и растеж, и сила на цялото тяло, и способността за разбиране" („Хом-яшт", 17).

В предмети от нашите музеи може да се види същият ритуал – възлияние към боговете с вдигане на чашата, от която се излива малко и след това се пие. При нас това се правело с вино, а при персите – с хаома.

За да разкрием съдържанието на напитката, нека се обърнем към етимологията на думата. „Ху" значи пресирам, натискам на санскрит. Растенията, от които се правела напитката, издавали звука „сома" при обработката в маслобойните.

Сред билките в напитката особено широко се използвали перуника, мандрагора, сминдух (и до ден днешен той се прилага за утоляване на жаждата в Дунавската равнина по време на жътва), опиумен мак, екстракти от джоджен (за проблеми с храносмилателния тракт) и египетска върба (съдържаща ацетилсалицилова киселина, т.е. аспирин), диво седефче.

Чували ли сте за последната билка? Евреите са я смятали за толкова важна, че дори решили да я обложат с данък. Партският цар Митридат (132-62 г. пр.Хр.) използвал седефчето като основен антидот, тъй като се боял да не бъде отровен. Било популярно средство срещу болки в ушите, обсипвали с него около дома, за да прогонват мухите.

Било част от прочутата смес за борба с чумата през Средните векове. Използвали го за облекчаване на пристъпите от малария и болки в ставите. Авицена (ок. 980-1037 г.), за когото ще ви разкажем в следващата част от поредицата, препоръчвал смес от тамян и седефче за натриване върху главата при главоболие.

В нашата народна медицина растението се е сдобило с името миризлив сънчец поради сънотворното си действие. Съдържанието на алкалоиди и етерични масла напълно оправдава употребата му като лапа при ставни болки и изкълчване. Използвали сме го за изхвърляне на глисти и за регулиране на менструалния цикъл, макар че при предозиране може да предизвика аборт.

Освен сомата важно значение има и бангха, екстракт от семената на индийския коноп, който се смесвал с вино за анестезиране.

Особено характерна за нашите две медицини е широката употреба на розово масло и вода. Освен хилядолетното им приложение в козметиката ще споменем само още няколко: болестите на кожата, сърбежи, за зарастване на рани, при високо кръвно, като слабително, за очистване от глисти и при жлъчнокаменната болест.

КРАЙЪГЪЛНИЯТ КАМЪК НА ЗДРАВЕТО

Очистването е един от крайъгълните камъни на индоевропейската медицина. Излишно е да споменавам широкото застъпване на клизмите в българската народна медицина. Същото наблюдаваме в авестийската: „Един от лекарите лекува с ашаа (изчистване), друг с гануун (закон), друг с кард (нож), друг с гийях (растения), друг с мантрех (божествени слова)." (Ордибехешт Яшт, 6).

Фрапантни са приликите в терминологията по отношение на анатомията, физиологията и патофизиологията. До този момент сме установили цяло гнездо от думи при патология на долните крайници – изкълчване, навяхване, очевидно във връзка с конните традиции. „Кок" е зеницата на окото на таджикски, оттам идва и „кокоря се". „Гуше", „гуш-а" на персийски означава „ъгъл", а оттам и думата за предната част на шията.

ЛЕКАР С НОЖ

Хирурзите кард пезеш (лекар с нож) се явявали на тристепенни изпити за специалност. „Лицето, което иска да стане хирург, трябва да извърши операция на девапараст (поклонник на дявола, т.е. незороастриец) и ако пациентът оживее, трябва да оперира втори девапараст, който също трябва да оживее." След което кандидат-хирургът трябва да оперира трети „неверник" и чак тогава, ако и той оживее, студентът е взел специалност хирургия и може да лекува човек от своята вяра. (Вендидад, гл.7, стих 39).
Цезаровото сечение всъщност трябва да се нарече Ростамианско. Роодабех, съпруга на владетеля на Персия, имала трудности при раждането. Тогава:

„Един опитен мобед дойде
и напи с вино красавицата
с лице на месечина.
Без болка разряза страната є
и издърпа главата на момчето.
Направи го толкова безобидно,
че никой не беше виждал такова чудо".
(Фердоуси, „Шах наме")

Операцията била извършена от един от най-добрите лекари в древна Персия - Симорг, който същевременно бил мобед и живеел високо в планината Демаван. По-късно в знак на благодарност владетелят изпратил сина си Ростам за ученик на Симорг, който също се превърнал в един от великите персийски лекари.

Названието цезарово според едни източници се дължи на факта, че Юлий Цезар се родил по този начин. Другата версия е, че според Lex Caesarus – стария римски императорски юридически кодекс, се изисквало хирургическо изваждане на бебето от корема на мъртвата майка.

По някои черепи от археологическите находки в Систан има следи от черепно-мозъчна трепанация, нещо, с което българите са били прочути в древността. Особена категория лекари била тази на мъртвопроверителите - даад пезешк (медицински оглед), които аутопсирали мъртвото тяло и давали разрешение за започване на погребалните церемонии. Извършвали дори мумифициране на тела.

Какъв по-добър завършек на темата от думите в свещената книга на зороастризма „Авеста":
„Когато независимо дали мъж или жена знаят какво е хубаво и правилно, не само трябва да го практикуват, но и да го казват на другите, за да го изпълняват по този начин..."

копие от https://spisanie8.bg/%D1%80%D1%83%D0%B1%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%B8/%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F/2368-%D0%B4%D1%80%D0%B5%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BF%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8-%D0%B1%D0%B0%D1%8F%D1%82-%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%BE-%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B5.html


Тагове:   Перси,   баене,   мобед,


Гласувай:
9
1



Следващ постинг
Предишен постинг

1. troina - https://youtu.be/RrLvABNID9E
14.11.2017 16:29

много интересно,но предългоо, оставям го за довечера
колко ли четат тук още /хаа
и от мен един подарък любим,ако не си го гледала/не вярвам
Елеазар Хараш/ 2013
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bven
Категория: Поезия
Прочетен: 11815853
Постинги: 2478
Коментари: 12884
Гласове: 34980
Архив
Календар
«  Март, 2021  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Блогрол
1. българия отвръща на удара
2. Умма: Дали да се имунизирам
3. коледна приказка
4. Кръстова гора
5. Дивна8: Без извинение, г-н премиер!
6. истинската история на българите и александър
7. трите колена на българския род
8. мудри на новото време
9. подкрепете бъдещето на децата ни!
10. Българите от Казан - да вземем пример!
11. Българите са в сърцето на велика цивилизация!
12. Кармичната мисия на рода Дуло
13. Тайната на свещения български език
14. свещена българска земя
15. истинската българска история
16. ти си чудесна!
17. 10 знака, че вече сте с пробудено съзнание
18. Българите - богосъздаденият народ
19. златото на българите
20. тайните строители на българия
21. българското първо началие на Човечеството
22. ал джазира за българската земя
23. СВЕЩЕНОТО ПОЗНАНИЕ НА КАТАРА
24. и ще се разбере кои са българите!
25. защо сме още по-бедни?
26. България е най-древната държава