Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.04.2012 08:00 - нетленна българска красота - райна кабаиванска
Автор: bven Категория: Изкуство   
Прочетен: 17357 Коментари: 23 Гласове:
36

Последна промяна: 25.04.2012 21:26

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

"... Когато Райна се появи, сцената се изпълва с присъствието й"

image

Райна Кабаиванска е родена в Бургас на 15.ХII.1934 г. Баща и е ветеринарен лекар и писател, университетски преподавател и инициатор на значими за своето време проекти – негова е идеята за създаване на организацията на българския туризъм. Майка й е учителка по физика. Когато Райна е на седем години, семейството й се премества в София.

В Консерваторията учи пиано и пеене при Прокопова и Йосифов. Като студентка работи като солист на ансамбъла на трудовите войски, където пее като сопран и мецосопран. За няколко месеца е член на хора на Софийската опера. На абсолвентската продукция на Консерваторията участва като Татяна в сцената с писмото от "Евгений Онегин" от Чайковски и във финалната сцена на "Бал с маски" от Верди. През 1958 г. печели стипендия за специализация за шест месеца в Москва, но успява да се срещне с министър-председателя по онова време и да замени стипендията си за специализация в Италия.

image

През 1958 г. Райна Кабаиванска заминава за Италия. В Милано се запознава и започва да учи с Дзита Фумагалли-Рива – прочуто сопрано от 20-те години на ХХ-век, пяла целия италиански веристичен репертоар в най-големите световни театри с прочутите Карузо, Джили и т.н. По това време при Фумагалли се обучава и тенорът Франко Талиавини. В Милано Райна е подложена на редица лишения, за да завърши обучението си.

През април 1959 г. Кабаиванска печели оперния конкурс във Верчелли заедно с Лучано Павароти и дебютира в ролята на Жоржета в "Мантията" на Пучини. Същата година дебютира и в "Палячи" във Фано. Следват участия в по-малки театри, като тези в Сан Ремо, Мантуа, Тренто, Болцано в "Бохеми" и "Палячи".

image

По-късно печели конкурса за млади изпълнители към школата на Миланската Скала.
През май 1961 година e дебютът й в “голямата” Ла Скала в ролята на Агнес в "Беатриче ди Тенда" заедно с Джоан Съдърланд.

image

Благодарение на музикалността си и сценичната си подготовка, печели веднага три престижни международни контракта: Сър Дейвид Уебстър - артистичен директор на Ковънт Гардън в Лондон, я кани за дебют в театъра като Лиу в Турандот и Дездемона в "Отело" през юни 1962 г. заедно с Марио дел Монако и Тито Гоби и с диригент Джордж Золти; Курт Херберт Адлер я привлича за дебют в САЩ, отново като Дездемона в Сан Франциско; няколко месеца по-късно Рудолф Бинг, директор на Метрополитан опера в Ню Йорк сключва с нея договор за петнадесет сезона, който започва с "Палячи" с Карло Бергонци и "Манон Леско".


image

Между 1961 и 1968 г. Райна учи вокална техника и репертоар в Балтимор при великата Роза Понсел, която я подготвя за ролите на Леонора от "Силата на съдбата", Чо-Чо-Сан от "Мадам Бътерфлай" и Леонора от "Трубадур".

Отношенията на Кабаиванска с Ла Скала продължават да бъдат все така интензивни през 60-те години - "Фалстаф", "Турандот" на Бузони, "Сестра Анджелика", "Дон Карлос", "Мефистофел", "Риенци".

image

В същото време нейните участия в САЩ стават все по-интензивни и полезни: в оперите в Ню Йорк и в по-големите американски градове - Чикаго, Вашингтон, Ню Орлианс, Хюстън, Далас – актрисата шлифова всички онези роли, донесли й впоследствие световна слава, с упорит труд и концентрация.

image

През 1969 г. Райна открива сезона на Ла Скала с ролята на Елвира от "Ернани" на Верди, заедно с Пласидо Доминго и Николай Гяуров.
По това време се запознава с асистента на режисьора Джорджо де Лулло - Франко Гуандалини, млад оперен режисьор и колекционер на произведения на изкуството, който е и аптекар в Модена, а по-късно става нейн съпруг. След раждането на дъщеря им Франческа (кръстена на героинята от едноименната опера на Дзандонай), Райна Кабаиванска избира Модена за свой дом.

Кабаиванска успява да преодолее всички предразсъдъци на преситената аудитория, като интерпретира героините от епохата на Art Nouveau - Дездемона, Вали, Тоска, Адриана Льокуврьор, мадам Бътерфлай, Франческа да Римини – с царствена музикалност, строго премерен стил и вкус, и с харизмата на истинска голяма актриса. Оперите, които тя възкресява, и стилът, в който ги представя, са ясно свидетелство за нейната съзнателна работа на най-високо културно равнище – толкова високо, колкото и преоткриването на белкантото.

За всичко това тя жъне всеобщ възторг. На всяко представление актрисата предлага физическо и сценично присъствие с ослепителен блясък – точно каквото го изисква оперната сцена, макар и рядко да го получава. Кабаиванска възкресява пленителната фигура на почитаната от всички оперна актриса, като се започне с Ема Калве и Лина Кавалиери, Джералдин Фарар и Мария Йерица, Джилда Дала Рица и Клаудия Муцио. В Италия изключителните вокални и сценични творения на Райна в репертоара от късния ХIХ век и от епохата на Art Nouveau,  получават признанието на най-строгите музиколози.
Райна влиза завинаги в сърцата на въодушевената публика.

image

Вечно запомнящи се са Вердиевите спектакли на тази велика певица-актриса.

image

През 1973 г. е поканена за ролята на херцогиня Елена в "Сицилиански вечерни", спектакъл, с който се открива новият театър в Торино, под режисурата на Мария Калас. Малко по-късно Райна изгражда образа на една вълнуваща и красива Виолета от "Травиата" с Мауро Болонини.

image

През 1978 г. Херберт фон Караян (под чиято режисура вече е играла и снимала филма Палячи заедно с Джон Тъкар в Ла Скала) поканва Райна за "Трубадур" за фестивала в Залцбург и за операта във Виена. По-късно за сезона 1981/82 г. Караян я поканва за ролята на Алис от "Фалстаф" за дискографски запис, за филм и за изпълнение във фестивала в Залцбург.
През 1979 г. Райна пее в "Евгений Онегин" в Ню-Йоркския Метрополитън, а през 1980 г. нейната Тоска с Лучано Павароти е истински триумф за Миланската скала.

Скоро обаче тя осъжда театъра за нарушаване на договора й. Краят на това партньорство означава за Кабаиванска свободно да избира ролите в своята кариера. По това време Райна вече е най-прочутото сопрано в Италия и в много европейски страни. Римската опера, Театро Комунале в Болоня, Щаатсопер в Хамбург, Сан Карло в Неапол, Театро Реджо в Торино, Колизеума в Билбао, Театро Масимо в Палермо отварят вратите си за Кабаиванска с нови предложения.


image

През 1981 година тя пее за първи път с Алфердо Краус в нова роля, Манон от едноименната опера на Масне. Тези спектакли в Рим са истински триумф.

Забележително е откриването на римския сезон 1981/82 г. с "Фауста" на Доницети. Това е едно истинско възкресение за произведението, забравено след интерпретацията на Джудита Паста от 1833г. Триумфът на Райна в тази трудна роля – която тя подготвя в Доницетиевото общество в Лондон и под ръководството на музиколога Родолфо Челети – е прелюдия към редица нейни интерпретации на класически роли.

Следват ролите й във Весталката на Спонтини (Генуа, 1984) и Армида от Глук (Болоня, 1984), предизвикала възторга на френската критика от нейната съвършена драматическа дикция.
Връхната им точка е ролята на кралица Елизабет в "Роберто Деверьо" от Доницети (Рим - 1988, и Генуа - 1993).

В същото време обаче Кабаиванска никога не изоставя двете Манон, Адриана и Франческа. Тя продължава да ги изпълнява във водещи театри, както и да пее в повече от четиристотин представления като Тоска и Бътерфлай – с непогрешимо музикално майсторство, хладна елегантност и трагически размах.

През 1978, 1983 и 1997 г. тя представя своята изтънчена, задълбочена интерпретация на Мадам Бътерфлай на гигантски открити оперни сцени, като тази на Арена ди Верона – направила специално за Кабаиванска нова грандиозна постановка. За тези спектакли актрисата печели оглушителни овации.

Изпреварвайки една широко рекламирана продукция от 90-те, Райна филмира Тоска на автентичните места: църквата Св. Андреа дела Вале, дворецът Фарнезе и замъкът на Св. Анжело – заедно с Пласидо Доминго още в 1979 г.

image

Представяйки своята Адриана Льокуврьор в Монтекарло, Марсилия, Мюнхен, Овиедно и Лисабон, тя възвръща международната слава на тази позабравена опера.
От 1993 г. насам Кабаиванска се впуска в изучаване на операта на XX в., и то на сложните произведения на Щраус, Яначек, Бритън и Пуленк. 


image

Кабаиванска създава образи на изискани, неспокойни дами като Графинята от "Капричио", Изоставената в "Човешки глас", Гувернантката във "Въртенето на винта". Театралните критици изразяват възхищението си от силата на Райна като актриса.

image

През 1997 г. Райна Кабаиванска прави своя дебют в киното, участвайки във филма "Un bel di vedremo", режисиран от Ичикава. Сценарият е написан специално за нея. През 2004 г. Кабаиванска се снима в Париж в последния филм на Патрик Шеро заедно с Изабел Юпер. Във филма тя изпълнява ролята на руска певица и пее по музика на Ваки и текст на Пушкин.


image

Първите майсторски класове на Райна Кабаиванска се провеждат през 1992 г. близо до Торино. От тогава е практически невъзможно да се проследи честотата, с която тя споделя техническия си, интерпретаторски и сценичен опит с младите изпълнители. Кабаиванска е професор в Академия Киджана в Сиена, Академията в Озимо, Кралския оперен театър в Мадрид, Нов български университет, Торре дел Лаго, Академията за млади таланти към Арена ди Верона.

През 2004 г. заедно с Лучано Павароти, Мирела Френи и диригента Леоне Маджиера, Кабаиванска открива музикална академия в Модена.

image

Член е на журита на редица престижни конкурси – Мария Калас, Кралица Елизабет и т.н.

Кабаиванска продължава да се занимава с музикалните съкровища на XX в. Тя прави Веселата вдовица (Неапол - 1986; Венеция - 1988; Рим - 1990 и 1991; Болоня и Модена - 1999) не просто под формата на фриволно забавление, а като крайъгълен камък в оперното изкуство на XX век.


image

През 2002 година Райна Кабаиванска учредява фонд в Нов български университет, който продължава нейната благотворителна дейност в България. Целта на Райна Кабаиванска е да обедини съпричастните към изкуството хора към оказване на лична подкрепа на младите нуждаещи се таланти.

Фонд “Райна Кабаиванска” присъжда национални и международни стипендии за обучение на млади оперни изпълнители. Броят и размерът на стипендиите се определят персонално от Райна Кабаиванска, в началото на всяка учебна година, по време на нейния Майсторски клас в Нов български университет.

Фондът се формира от лични дарения на Райна Кабаиванска, с финансовата и административната помощ на Нов български университет, от спонсорства и лични дарения от български и чуждестранни лица, от проекти за финансиране пред национални и международни организации.

                                     
http://www.rainakabaivanska.net/career_5_bg.php











Гласувай:
36
0



1. yotovava - Достойно име в нашата музикална история.
24.04.2012 08:10
Поздрав, Бвен.
Валя
цитирай
2. stela50 - Невероятна певица и жена ...
24.04.2012 09:13
Поздравления за постинга ,Бвен !
цитирай
3. mariniki - когато съм тъжна, много тъжна...
24.04.2012 09:36
слушам Райна Кабаиванска в Мадам Бътерфлай...
най-красивия женски глас...благодаря ти, Бвен...за този
прекрасен постинг...
цитирай
4. malchaniaotnadejda7 - :) Много я обичам!
24.04.2012 12:53
Радвам се, че при последния й престой в София поговорихме за малко. Една от вечните български Звезди на Космичния небосклон. Поздрави за хубавия постинг, мила Bven и радостен, светъл ден!:)
цитирай
5. tota - Поздрави и то мен, Бвен!
24.04.2012 17:32
Всичко у нея е в хармония - и визия, и излъчване и глас завладяващ и въздействащ.
Очаквам следващите ти постинги на тази тема.

Хубав следобед, Бвен!
цитирай
6. megg - Харизматична, много талантлива, обичана!
24.04.2012 18:27
С благословен глас и голямо сърце.
Поздравления за постинга, Таня!
Хубава вечер! :)
цитирай
7. atil - Ега си и простотията, един мъж не е ...
24.04.2012 20:09
Ега си и простотията ,един мъж не е написал коментар!Тя наистина много хубаво пее а доколкото знам фамилията им, баща и нарочно я уйдурдисал от Иванови на Каба Иванови за да звучи по - аристократично!Аз съм сложил една опера от Верди с участието на Гена Димитрова на страницата си в руския сайт(над 20 милиона потребители), но сега ще търся да сложа нещо и с Райна Кабаиванска! А от оперните мъжки роли най-много харесвам ролите на Отело и на Атила!
цитирай
8. bven - На 1: Здравей, Валя.
24.04.2012 21:03
Не само достойно, но и от най-достойните имена в нашата история и култура. Жалко, че твърде малко живя в България и не можехме да се насладим на изкуството й, но тя смело защитава българското име в цял свят!
Хубава вечер!
цитирай
9. bven - На 2: Стела50, разбира се, съгласна съм с теб -
24.04.2012 21:04
в цял свят музикалната критика използва най-ласкавите си отзиви за нея.
Радвам се, че споделяш моите чувства.
Хубава вечер от мен!:))
цитирай
10. bven - На 3: Мариники, това е любимата ми оперна певица и те разбирам добре, когато я слушаш.
24.04.2012 21:08
Моето любимо "парче" е арията на херцогиня Елена от Сицилиански вечерни. Много исках да я представя тук, но не можах да я открия. Тези откъси, които може би сте чули, са едни от най-прекрасните според мен!
Радвам се, че сподели моето вдъхновение, приятелко.
Лека вечер.
цитирай
11. bven - на 4: Надежда, ти може би си от малцината, докоснали се до тази прекрасна жена, певица и българка:))
24.04.2012 21:10
Радвам се за това, което ни казваш и ти пожелавам следващи дълги и задушевни срещи с примадоната ни.
Светла и приятна вечер , скъпа!
цитирай
12. bven - На 5: Ати, здравей и добре дошла!
24.04.2012 21:15
Наистина тази българка има всичко - красота, вълшебен глас , артистичност и много важно нещо - никога не забрави, че е Българка! Още преди години се говореше, че тя единствена от българите, пеещи в чужбина, се е отказала от заплатата си в Софийската народна опера! За мен тя е символ на истинската жена.
Благодаря ти за милите думи и се надявам да не бъдеш разочарована.
Лека вечер и хубави емоции!
цитирай
13. bven - На 6: Мегг, много се радвам, че ти доставя удоволствие моя труд:)))
24.04.2012 21:18
За Райна Кабаиванска е и лесно , и трудно да се говори, но като моя любимка аз рискувах, за да отразя и моето виждане - дано съм успяла. Има още много факти, снимки и музикален материал за нея, но все пак целта е да я видим като нетленна българска красота!
Приятна и звездна вечер ти желая:)
цитирай
14. bven - На 7: Здравей, Атил. Ти достойно защити мъжката чест на българина.
24.04.2012 21:32
А може би мъжете още не са достигнали до моя постинг? Ние като музикален народ сме дали много добри световно известни певци - Тодор Мазаров, Никола Николов, Николай Гюзелев, Николай Гяуров, Борис Христов, Калуди Калудов и другите- не мога да ги изброявам. Затова нека изчакаме и да видим реакцията и на кавалерите ни:)
Много се радвам, че ти обърнах внимание и сега милиони руски зрители ще се запознаят и с нашата прима Райна Кабаиванска. Преди доста години по кината вървеше филма "Тоска" (http://www.youtube.com/watch?v=DnO7FBS1akI&feature=related), но според мен "Трубадур" би имал по-голям успех (http://www.youtube.com/watch?v=k-zjSBi8i_M). Все пак решението е твое.
Радвам се за добрия коментар и до нови срещи.
Хубави минути с оперното ни изкуство и лека вечер!
цитирай
15. tamperto - честно казано, не слушам оперна ...
24.04.2012 23:31
честно казано, не слушам оперна музика, за това нещо си трябва определена нагласа, определен начин на възприемане на самата музика.. на мен засега ми липсва явно. Може и да се "поправя" в бъдеще. Но имам една позната, която беше във майсторския й клас.. ей, тая жена не можеше да спре да сипе суперлативи за Кабаиванска. Адски земен човек, който изпитва удоволствие от това което прави, страшно отдадена на професията си.
п.п. Дано не спадам към "тъпите" щом не слушам опера
цитирай
16. tota - @ 15. tamperto - честно казано, не слушам оперна ...
24.04.2012 23:56
п.п. Дано не спадам към "тъпите" щом не слушам опера - Това пък откъде Ви хрумна? По важната е това, което споделихте за една истинска българка, която прославя Родината ни по света: "Адски земен човек, който изпитва удоволствие от това което прави, страшно отдадена на професията си. " Да си на върха на славата и да се земен, това малко го могат, и още да си отдаден на професията..
Благодаря Ви, за коментара!
цитирай
17. planinitenabulgaria - Поздрави за постинга:
25.04.2012 12:30
Не съм особен любител на операта, защото харесвам само две - Дон Джовани и Борис Годунов. Но големите артисти ги уважавам и Райна е една от тях. Любимият ми певец е Борис Христов. Слабата страна на Райна е, че не участва в музиката чрез други изяви - да пее в камерни ансамбли, да пее концертните арии за сопран на Моцарт. На сцената обаче тя е страхотна.
Добре е за големите ни артисти да се пише често. Нищо, че се изявяват по чужбина, те са си наши. Ние сме музикални като даденост и доста наши музиканти работят по света.
Коста
цитирай
18. atil - http://vk. com/id106571612 ...
25.04.2012 16:07
http://vk.com/id106571612
Както обещах сложих едно видео в руския сайт.Дадох и линк за тази статия.Там има много българи. Операта е музикален театър,който е ходил на театър,рано или късно ще отиде и на опера...Всичко е от хората за хората, хора разни ,така ,че нищо не е задължително. На който каквото му трябва това търси.
цитирай
19. bojo12345 - Много може да пише напише за певицата Кабаиванска ....
25.04.2012 20:35
Но искам да напиша една малко известна на нейните почитатели истина.
През годините на соца всички наши световно известни оперни певци и певици се водеха и на щат и в Софийската държавна опера - за престиж на оперния ни театър.Тя и другите имаха и почетното звание "Народен артист". Съответно и на ранга си , получаваха и заплати.Това, което ще споделя е, че цялата си заплата през онези години , Тя - човекът - Кабаиванска е дарявала на сираци от" Дом майка и дете" за музикалното им обучение.Това го знам от достоверен източник- майката на Павел Герджиков. Второто, което ми каза - Н.Гяуров си прибираше тази заплата до
стотинка. За мен Тя и Борис Христов са българи чиито имена винаги трябва да се пишат с главни букви.
цитирай
20. bven - На 15: tamperto, много ти благодаря за казаното за нашата оперна Дива!
25.04.2012 20:54
Адски земен човек, който изпитва удоволствие от това което прави, страшно отдадена на професията си - може би в това е разковничето на щастието. Всеки да работи това, което желае и то всеотдайно. Тогава е щастлив и другите го харесват.
Колкото до това, че не слушаш оперна музика, не вреди на никого. Може би след време ще започне да ти харесва (както на мен някога не ми харесваха някои народни песни!:)) и тогава ще видиш какво музикално богатство дава България на света.
Отново ти благодаря за коментара и те каня да се отбиваш, когато имаш време.
Хубава вечер и празнични дни!
цитирай
21. bven - На 17: Коста, радвам се, че харесваш певицата Кабаиванска!
25.04.2012 20:57
Тя може да бъде пример на много млади хора и тук, и в чужбина - за да се знае, че всичко се получава с много труд и талант. Но винаги да се гордеят с българския си произход.
цитирай
22. bven - На 18: Атил, радвам се, че популяризираш българското изкуство!
25.04.2012 21:01
Посетих сайта и много се радвам за възможността, която даваш на наши сънародници и други посетители. Благодаря ти за вниманието и се надявам, че личностите, за които давам информация, ще бъдат оценени по достойнство!
Хубава вечер и поздрави на всички посетители на сайта ти!
цитирай
23. bven - На 19: Божо12345,
25.04.2012 21:04
аз също съм съгласна, че Р.Кабаиванска и Б.Христов са две големи имена в българското оперно изкуство на света. Двамата остават докрай родолюбци и подпомагат развитието и израстването на младите ни оперни дарования!
Нека се знае и оцени и да бъдат винаги благославяни за родолюбието им.
Хубава вечер и добри мигове за празниците!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bven
Категория: Поезия
Прочетен: 10435128
Постинги: 2244
Коментари: 12164
Гласове: 32119
Архив
Календар
«  Декември, 2019  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031