Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.08 09:12 - Земните орехи на вегетарианците
Автор: bven Категория: Забавление   
Прочетен: 115 Коментари: 0 Гласове:
7

Последна промяна: 13.08 18:48


 


                                 Шепа фъстъци срещу много страдания

Те съдържат цяла гама полезни вещества, повдигат настроението и предотвратяват появата на злокачествени тумори

                                                                                    Автор: проф. Христо Мермерски

Широко известен факт е, че фъстъците са бобово растение, по-близко до фасула, нахута и граха, отколкото до лешниците и бадемите. Те биват наричани още „земни орехи” и са любима храна както на вегетарианците, така и на почитателите на месните ястия.
Фъстъците са пълни с най-различни полезни хранителни вещества. Но трябва да се отчита тяхната висока калоричност (548 ккал на 100 г), поради което с тях не трябва да се злоупотребява – както от хора с наднормено тегло, така и от напълно здрави люде.

Вкусните „ядки” съдържат цял набор витамини – А, D, E, PP и от групата В. В тях се срещат уникални аминокиселини и растителни мазнини – в частност полиненаситена лионолева и ценната фолиева киселина, биотин и много други органични вещества и микроелементи – калций, магнезий, натрий, калий, фосфор, цинк, мед, желязо, манган, селен и др.
Една трета от фъстъка се състои от белтъчини, което е повече от половината от мазнините, но при това холестеринът напълно липсва в него.

Консумирането му води до поддържането на оптимално ниво на захарта в кръвта и по тази причина в малки количества той е полезен за болните от различни форми на диабет. Манганът в ядките пък нормализира кръвното налягане и обменните процеси в организма. Съгласно резултатите от многобройни изследвания, употребата на фъстъците в разумни граници, разбира се, намалява риска от възникване на инфаркт и други сърдечносъдови заболявания. Успоредно с това, те способстват за укрепването на имунната система на човека и помагат в борбата срещу инфекциите.



Много полезни са и при депресивни състояния, тъй като съдържат триптофан, от който в организма се синтезира серотонин – хормонът, повдигащ настроението и отстраняващ депресиите и фобиите.
Редовната консумация на фъстъци помага на човек по-ефективно да решава ежедневно възникващите пред него задачи. За това спомага наличието на витамин В3 (ниацин), който е нужен за нормалното функциониране на главния мозък и подобрява паметта и способността за концентрация на вниманието.

Растението съдържа и един от най-ефективните антиоксиданти, известни като фитостероли. Те забавят и постепенно спират нарастването на злокачествените тумори. Затова не е чудно, че се смята, че фъстъците предотвратяват възникването на рак на стомаха. Това става и благодарение на натуралните растителни влакна, от които се състои ядката им. По тази причина редовната им употреба възпрепятства и появата на жлъчнокаменна болест, подобрява храносмилането като цяло и активизира извеждането на токсините и вредните вещества от организма.

Заради високото си съдържание на желязо фъстъците подобряват качеството на кръвта и в частност повишават количеството на червените кръвни телца.
Освен това, специалистите напълно обосновано предполагат, че при употребата им и мъжете, и жените могат да се избавят от безплодието, тъй като ядките подобряват хормоналния баланс, а пък фолиевата киселина в тях силно намалява вероятността от развитие на вродени патологии в ембрионалното развитие на плода.

При наличието на толкова много полезни свойства все пак не трябва да се забравя, че суровите фъстъци може да провокират нарушения в храносмилането. А отделно следва да се отчита, че ползата от тях бива намалена от алергенните свойства на обвивката на ядките. За да се намали този ефект, е нужно те да се обработват термично, като се изпичат най-вече, след което тази тънка кожичка лесно може да се отстрани. Но дори и след тази обработка те пак не се препоръчват за хора, които страдат от артроза, артрит, подагра и други ставни заболявания.

Впрочем, установено е, че печените фъстъци са по-полезни от суровите. При тях се запазва наличието на витамин Д, тъй като при печенето се образува слой, който защитава витамина от разрушаването му. А и при този термичен процес се повишава концентрацията на антиоксидантите.


                Фъстъци  - Повече ядка или повече бобово растение?

Владимир Недков
От 02.01.2009

Видове фъстъци
Видове продукти от фъстъци
Хранителен състав на фъстъците
Здравословни ползи
Здравословни рискове
Как да изберем и съхраним фъстъците?
Идеи за използване на фъстъците
Широко известен факт е, че фъстъците са бобово растение, по-близко до фасула, нахута и граха, отколкото до лешниците и бадемите например. Добрата новина е, че имат далеч по-удачно и по-здравословно приложение от това да служат за силно осолено мезе. Суровите фъстъци са ключова съставка в редица салати, а фъстъченото масло е сред най-добрите приятели на сандвича.


ФъстъциФъстъци (Arachis hypogaea, Legumonisae) най-често наричаме семената на едноименното многогодишно растение, за което се смята, че произлиза от земите на изток от Кордилерите в централната част на Южна Америка (Бразилия, Боливия, Уругвай, Парагвай). Най-старата запазена изкопна находка на древен фъстък е датирана на над 7600 години.

Смята се, че древните търговци са пренесли ценната култура първо в Азия, а от там пътят й поема на запад. Според мнозина историци фъстъците са пренесени в Западна Европа от португалските завоеватели, благодарение на контакта им с Ацтеките през 15 в, които използвали фъстъците като своя основна храна. Испанските и Португалските търговски флотилии, разпространяват бобовата култура из Африка и Океания.

Днес най-големите производители на фъстъци са Китай, Индия и Нигерия, чиято обединена продукция съставлява около 67,5 % от световния годишен добив на тази култура. Други мащабни производители са: САЩ, Индонезия, Мианмар, Аржентина, Виетнам, Судан и Чад.

Видове фъстъци
Има стотици видове фъстъци, групирани в няколко основни сорта:

"Испански сортове"
Група сортове "Рънер"
Група сортове "Вирджиния"
Група сортове "Валенсия"
Видове продукти от фъстъци
Фъстъци - сурови, печени или пържени
Фъстъчено масло
Фъстъчено олио
Фъстъчено брашно



                                        Растем заедно

Ползи и вреди от фъстъците  септември 2015 | 
Ядките е желателно да присъстват на трапезата ви всеки ден!

Фъстъкът е един от най-достъпните откъм цена продукти на пазара. Свикнали сме да го наричаме ядка, но специалисти го съотнасят към маслените култури – семейство бобови.

Фъстъкът се слави с хранителните си свойства. Калоричността му възлиза на 548 калории в 100 грама. Извод? Не бива да злоупотребявате с консумацията му, ако все пак храните добри чувства към фигурата си.

                                                     Състав на фъстъците
Съдържат се витамини от групата В, освен това витамини А, D и Е. В състава на любимите фъстъци влизат уникални аминокиселини и растителни мазнини, сред които фолиева и лионоленова киселина, биотин и др. Едно от основните преимущества на фъстъка е, че фактически у него липсва холестерол, но пък е богат на протеини и растителни мазнини.

                                                                    Ползи
Научни изследвания са доказали, че присъствието на фъстъците на трапезата ни спомага за оптималното ниво на захарта в кръвта и освен това нормализира кръвното налягане и понижава риска от сърдечно-съдови заболявания.


Наред с други вълшебни свойства фъстъкът може да се очертае като един от прителите на имунната ни система. Той я засилва. Фъстъкът е полезен и в борбата с ежедневния стрес и депресиите. Благодарение на аминокиселината триптофан, която взема активно участие в синтеза на хормона серотонин, хрупкавите фъстъчки подобряват настроянието ни.

Наличието на витамин В3 в състава на фъстъка го прави изключително добър избор, ако искаме главният ни мозък да функционира пълноценно. Ниацинът, т.е. витамин В3, освен това подобрява паметта.

Фъстъците съдържат едни от най-ефективните антиоксиданти – фитостероли. Те са способни да забавят и дори постепенно да спират развитието на злокачествени образувания. Фъстъците са също така естествено средство срещу камъни в бъбреците, подобряват храносмилането и активизират извеждането на токсините от тялото.

                          Друго свойство на фъстъка е, че подобрява хормоналния фон.


Сурови и неосолени - насърчават производството на тестостерон, растежа на мускулите, изгаряне на мазнините, храносмилането, подтискат апетита към сладко и ускоряват на метаболизма.

 Фъстъците са здравословна храна и тяхната редовна консумация може да е превенци за много сериозни здравословни проблеми. Въпреки високата енергийна стойност, фъстъците са подходящи при диети за намаляване на теглото.



Те съдържат ненаситени мазнини, въглехидрати, протеини и витамини (В6, В9), които са необходими за правилното функциониране на нервната и кръвоносната система, както и витамин Е и магнезий. Съдържанието на минерали също е значимо. Чрез тях можете да избегнете диабет, сърдечносъдови заболявания и болестта на Алцхаймер. Те обаче не са подходящи за всички, защото съдържат хранителен алерген. Предпазват от затлъстяване, загуба на мускули, атероскле-роза и рак. Те поддържат производството на тестостерон, мускулния растеж и изгарянето на мазнините.



                                                             Сурови фъстъци

Неподправените и сурови фъстъци са отлична част от азиатската кухня. Можете да ги сложите за кратко време в подсолена вряща вода или леко да ги опечете във фурната. Със сигурност ще Ви изненадат като част от десерти или различни плънки. Подходящи за термична обработка.


                              Сурови фъстъци и техните ефекти и предимства:

насърчават на храносмилането
насърчават на изхождането
засищат за дълго време
нормализират нивата на кръвната захар
предотвратяват на апетита за сладък и вълчия глад
добавят добър холестерол в тялото ви
премахват лошия холестерол от кръвоносните съдове
насърчават растежа на мускулната маса
представляват профилактика срещу рак
осигуряват профилактика на сърдечно-съдови заболявания
превенция срещу диабет
предотвратяват затлъстяването
поддържат здрава нервна система
подобряват  мозъчната функция
ускоряват метаболизма


                                                  Фъстъци и отслабване

Фъстъците са подходящи като добавка към здравословното хранене по време на отслабване. Те ъдържат добри мазнини, които помагат на тялото, храносмилането, изпразването и цялостното функциониране на тялото. За отслабване консумирайте фъстъци на закуска или следобедна закуска по 15 - 20 грама, не повече, защото по-висока от тази енергийна стойност ще изгорите по- трудно. При по-голяма физическа активност можете да консумирате повече фъстъци, но както се казва – всичко с мярка.



                                                          Сурови фъстъци

Препоръчително дневно количество фъстъци
На ден е препоръчително е да се консумират максимум 15-20 грама фъстъци. Тази доза е подходяща за отслабване, като същевременно поддържа теглото и подобрява цялостното здраве.

                                                            Противопоказания
Препоръчително е да обработваме фъстъците термично, тъй като иначе рискуваме да си навлечем храносмилателни проблеми. Освен това трябва да имате предвид, че обвивката на фъстъка притежава алергенни свойства.

                                          Идеи за използване на фъстъците

Сурови: самостоятелно, в състава на салати;
Печени: самостоятелно, като междинна закуска или като съставка в зеленчукови блюда;
Варени или варени на пара: на пюре, в зеленчукови блюда (зеленчуци на фурна, яхния).

Въпреки противоречивите мнения - сурови или термично обработени, всеки може да намери златното правило за себе си! Добър апетит!





Гласувай:
7
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bven
Категория: Поезия
Прочетен: 10208503
Постинги: 2218
Коментари: 12134
Гласове: 31700
Календар
«  Септември, 2019  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30